الخلاصة:
ىدفت ىذه الدراسة إلذ الكشف عن العلاقة بتُ اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز لدى أساتذة
التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة، فضلا عن مستوى اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز لدى أساتذة التعليم
الإبتدائي ببلدية زلفانة، حيث اعتمدت الدراسة على منهجية البحث الوصفي، واستخدمت مقاييس
موحدة لقياس اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز، طبقت الدراسة على عينة بلغ عددىا 60 أستاذا، من
.)Spss.20( خلاؿ الدعالجة الإحصائية باستخداـ برنامج الحزمة الإحصائية
توصلت إلذ النتائج التالية:
مستوى اليقظة العقلية لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة عاؿ.
مستوى الدافعية للإلصاز لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية زلفانة عاؿ.
توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بتُ اليقظة العقلية والدافعية للإلصاز لدى أساتذة التعليم
الإبتدائي ببلدية زلفانة.This study aimed to explore the relationship between mindfulness
and achievement motivation among primary school teachers in the
municipality of Zelfana, as well as to assess the levels of mindfulness
and achievement motivation among these teachers. The study
employed a descriptive research methodology and used standardized
scales to measure mindfulness and achievement motivation. It was
conducted on a sample of 60 teachers, with statistical analysis
performed using the Statistical Package for the Social Sciences
(SPSS.20).
The study reached the following results:
The level of mindfulness among primary school teachers in the
municipality of Zelfana is high.
The level of achievement motivation among primary school
teachers in the municipality of Zelfana is high.
There is a statistically significant relationship between mindfulness
and achievement motivation among primary school teachers in the
municipality of Zelfana.