DSpace Repository

مقترح برنامج علاجي معرفي سلوكي مختصر للسرقة لدى تلاميذ المدرسة القرءانية دراسة شبه تجربية على عينة من تلميذ في امدرسة القرءانية فرع بابا السعيد

Show simple item record

dc.contributor.author باسليمان, علي حمزة
dc.date.accessioned 2025-11-25T09:00:02Z
dc.date.available 2025-11-25T09:00:02Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10345
dc.description.abstract هدف البحث هذا إلى تطبيق )برنامج علاجي معرفي سلوكي مختصر محدود الجلسات ومكثف و موجز في التوقيت ( تم إعداده من أجل الحد من )سلوك السرقة( الناتج عن التوتر عند مراهقيين المدرسة القرءانية "بابا السعد" في بلدية بريان. ركز البرنامج على تدريب المراهقيين على بعض المهارات المعرفية والسلوكية التي تساعدهم في التعامل مع القلق والخوف من الرسوب أو الفشل في الأفكار الملحة للسرقة, ومحاولة تقليل السلوك نفسه أو على الأقل التخفيف من الأعراض المصاحبة له. أستخدمت في الدراسة المنهج شبه التجريبي لأنه مناسب للحالات كهذه وأسهل في التطبيق الميداني. ومن بين الأدوات اللي أستعنت بها : المقابلة الإكلينيكية, التحليل الوظيفي, واستبيان السرقة عند الأطفال ) القبلي و البعدي( , بالإضافة إلى البرنامج العلاجي الذي تم تطبيقه. تمت الدراسة خلال فترة امتدت من 2025/04/30 إلى 2025/06/08 حوالي 13 جلسة منها 12 جلسة من الجلسات العلاجية علاجية , على حالتين )2( فقط تم اختيارهم من نفس المؤسسة. وفي دراستي هذه خرجت ببعض النتائج المهّمة, من بينها: أن التنشئة الأسرية تلعب دورا كبيرا في البناء الجانب النفسي للطفل و الذي يعبر عنه عند البلوغ بسلوكات و أفعال تجسد الشخصية التي بداخله و تطرقنا للسرقة من ناحية النفسية كنتاج للإندفاعية و الكنتاج للفرط الحركة تمت اخضاع الحالتيين للعلاج تبين نتائج إيجابية في خفض من سلوك الغير مرغوب فيه مع التحفظ بحجم العينة و منه قابلية تبني العلاج و قول انه دو فاعلية في علاج السرقة The aim of this study was to implement a brief, intensive, and time-bound cognitive-behavioral therapy program designed to reduce stress-related stealing behavior among adolescents at the Baba Al-Saad Quranic School in the municipality of Briane. The program focused on training adolescents in cognitive and behavioral skills to help them cope with anxiety, fear of failure, or persistent thoughts of stealing. It also aimed to reduce the behavior itself or at least alleviate its associated symptoms. I used a quasi-experimental approach in this study because it is appropriate for such cases and easier to implement in the field. Among the tools I used were a clinical interview, a functional analysis, and a child theft questionnaire (pre- and post-test), in addition to the implemented treatment program. The study was conducted over a period extending from April 30, 2025, to June 8, 2025, involving approximately 13 sessions, 12 of which were therapeutic sessions, on only two (2) cases selected from the same institution. In this study, I came up with some important findings, including: family upbringing plays a significant role in shaping a child's psychological side, which is expressed at puberty through behaviors and actions that embody their inner personality. We also addressed theft from a psychological perspective as a result of impulsiveness and hyperactivity. Both cases were subjected to treatment, and positive results were demonstrated in reducing unwanted behavior, while remaining conservative regarding the sample size. Therefore, the treatment can be adopted and it is considered effective in treating theft. EN_en
dc.publisher جامعة غرداية EN_en
dc.subject السرقة EN_en
dc.subject البرنامج العلاجي EN_en
dc.subject المدرسة القرءانية EN_en
dc.subject anxiety EN_en
dc.subject therapeutic program EN_en
dc.subject Quranic school EN_en
dc.title مقترح برنامج علاجي معرفي سلوكي مختصر للسرقة لدى تلاميذ المدرسة القرءانية دراسة شبه تجربية على عينة من تلميذ في امدرسة القرءانية فرع بابا السعيد EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account