الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى تحليل نموذج تكوين المهن المحاسبية في الولايات المتحدة الأمريكية، ومقارنته بالنظام المعتمد في الجزائر، بهدف تقديم مقترحات لإصلاح منظومة التكوين المحاسبي الجزائري. استخدمت الدراسة منهجًا وصفيًا تحليليًا، إلى جانب المنهج المقارن والنقدي، كما اعتمدت على مصادر نظرية ومهنية متنوعة. أظهرت النتائج وجود ضعف في التنسيق بين التكوين الأكاديمي والمهني في الجزائر، إلى جانب غياب آليات فعّالة للتقييم والتكوين المستمر. في المقابل، يتميز النموذج الأمريكي بتكامل عناصره التعليمية والمهنية، ما يجعله نموذجًا يمكن الاستفادة منه. توصي الدراسة بتأسيس هيئة وطنية مستقلة، واعتماد امتحان موحد، وتعزيز التعليم المهني المستمر وفق المعايير الدوليةStates and compare it with the Algerian system, with the objective of proposing improvements to the national training framework. The research employed a descriptive and analytical approach, supported by comparative and critical methods, using academic and professional sources. The results highlight weaknesses in the coordination between academic and practical training in Algeria, and the absence of effective evaluation and continuous education mechanisms. In contrast, the American model demonstrates strong integration between education, practice, and certification. The study recommends creating an independent national body, adopting a unified professional exam, and promoting lifelong learning aligned with international standards