Abstract:
هدفت الدراسة إلى إبراز دور التعليم المحاسبي في تحسين جودة المعلومة المالية ، وللإجابة على التساؤلات واختبار فرضيات الدراسة ، اعتمد الباحثان المنهج الوصفي التحليلي في إظهار وتوضيح الجانب النظري من خلال الدراسات السابقة والتأصيل المعرفي لمتغيرات الدراسة ، وتحليل نتائج الدراسة الميدانية واختبار الفرضيات باستخدام البرنامج spss وذلك بعد إجراء مسح وتوزيع الاستبانة على عينة الدراسة .
وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج أهمها :
يساهم التعليم المحاسبي في تطوير المهارات الشخصية والفكرية للطالب ؛
يساهم التعليم المحاسبي في سد الفجوة القائمة بين التعليم النظري والواقع المهني ، الأمر الذي ينعكس ايجابا على جودة المعلومة المالية
The study aimed to highlight the role of accounting education in enhancing the quality of financial information. To address the research questions and test the study’s hypotheses, the researchers adopted a descriptive-analytical approach to present and clarify the theoretical framework through previous studies and the conceptual foundation of the study variables. The field study results were analyzed, and hypotheses were tested using SPSS software, following a survey conducted by distributing questionnaires to the study sample.
The study reached several key findings, the most important of which are:
• Accounting education contributes to the development of students’ personal and intellectual skills.
• Accounting education helps bridge the gap between theoretical learning and professional practice, which positively impacts the quality of financial information.