Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى بيان دور إصلاح منظومة التعليم العالي المحاسبي في تعزيز جودة مهنة المحاسبة في الجزائر، وذلك من وجهة نظر الأكاديميين والمهنيين. ولتحقيق هذا الهدف، تم إعداد استبيان وتوزيعه على عينة مكونة من 30 فرداً من الأكاديميين المتخصصين في المحاسبة و المهنيين المحاسبيين. وقد تم تحليل البيانات واختبار الفرضيات باستخدام برنامجSPSS v27. ، وتوصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج من أبرزها وجود علاقة ارتباط ذات دلالة إحصائية عند مستوىα = 0.05بين تحديث المناهج والبرامج المحاسبية وجودة مهنة المحاسبة في الجزائر. وقد خلصت الدراسة إلى عدة توصيات، من أهمها ضرورة إشراك الهيئات المهنية في عملية إصلاح وتحديث المناهج والبرامج المحاسبية، بما This studyaims to highlight the role of reforming the higheraccountingeducation system in enhancing the quality of the accounting profession in Algeria, from the perspective of academics and professionals. To achievethis objective, a questionnaire wasdesigned and distributed to a sample of 30 individuals, consisting of accountingacademics and professionalaccountants. The data wereanalyzed, and the hypothesesweretestedusingSPSS v27.
The studyreachedseveralfindings, the most notable of whichis the existence of a statisticallysignificantcorrelationat the α = 0.05 levelbetween the updating of accounting curricula and the quality of the accounting profession in Algeria.Itconcludedwithseveralrecommendations, mostimportantly the need to involveprofessional bodies in the process of reforming and updatingaccounting curricula in line withlabormarketrequirements
يتماشى مع متطلبات سوق العمل