Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى محاولة معرفة ماهي التغييرات التي يجب أن تحدث في البرامج المحاسبية في جامعة سطيف 1 لتواكب معيار التعليم المحاسبي الدولي رقم02 التطوير المهني الأولي – الكفاءة المهنية من خلال استخدام المنهج الوصفي التحليلي من خلال دراسة حالة جامعة سطيف 1 وخلصت الدراسة إلى ما يلي أهمها توسيع محتوى مقياس معايير التقارير المالية اضافة مقياس الدوليةالتحليل المالي باستخدام الذكاء الاصطناعي تحديث المناهج This study aimed to identify the necessary changes in the accounting programs at Setif 1 University to align with International Education Standard (IES) No. 2: Initial Professional Development – Technical Competence. Using a descriptive analytical approach through a case study of Setif 1 University, the study concluded that several key adjustments are required. These include expanding the content of the Financial Reporting Standards course, introducing a new course on international financial analysis using artificial intelligence, updating the curriculum to meet international standards, enhancing practical and field training, and keeping up with technological advancements in the field of accountiالدراسية لتلبية المعايير الدوليةتعزيز التدريب العملي والميدانيمواكبة التطورات التقنية في مجال المحاسبة