Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى فحص برامج التعليم المحاسبي في الجزائر بالاعتماد على المعايير الدولية للتعليم المحاسبي، ومعرفة العلاقة بين التعليم المحاسبي وجودة مهنة المحاسبة. ولتحقيق أهداف الدراسة، تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي في الجانب النظري، ومنهج دراسة الحالة في الجانب الميداني من خلال تقييم برامج التعليم المحاسبي في الجزائر وفقًا للمعيار الدولي للتعليم المحاسبي رقم 02 (IES 02). وتوصلت الدراسة إلى أن برامج الجامعات تركز بشكل أكبر على الجوانب النظرية على حساب التطبيقات العملية، مما لا يُنمِّي لدى الطلبة مهارات التفكير المنطقي والتحليل والنقد. وكنتيجة لذلك، فإن خريجي الجامعات في مجال المحاسبة غالبًا ما لا يكونون مؤهلين بالشكل الكافي لمزاولة المهنة بالكفاءة والخبرة المطلوبة..This study aims to examine accounting education programs in Algeria by relying on international standards of accounting education, and to understand the relationship between accounting education and the quality of the accounting profession. To achieve the objectives of the study, the descriptive-analytical method was adopted for the theoretical part, and the case study method was used for the field part through the evaluation of accounting education programs in Algeria according to the International Education Standard (IES) 02. The study concluded that university programs focus more on theoretical aspects than on practical applications, which does not develop students' logical thinking, analytical, or critical skills. As a result, university graduates in the field of accounting are often not adequately prepared to practice the profession with the required efficiency and experience.