DSpace Repository

دور معهد التعليم المتخصص لمهنة المحاسب في تأهيل الكفاءات المهنية في مجال التدقيق _قراءة تحليلية للإطار القانوني والتنظيمي في ظل تأخر تفعيل المعهد

Show simple item record

dc.contributor.author نور الهدى, بهلولي
dc.contributor.author سمية, فضيلي
dc.date.accessioned 2025-11-23T09:21:56Z
dc.date.available 2025-11-23T09:21:56Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10306
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى تحليل دور معهد التعليم المتخصص لمهنة المحاسب في تأهيل الكفاءات المهنية في مجال التدقيق في الجزائر، وذلك من خلال قراءة تحليلية للإطار القانوني والتنظيمي المنظم لهذا المعهد، مع التركيز على آثار تأخر تفعيله الميداني. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي لتحليل النصوص القانونية والتنظيمية ذات الصلة، وتوظيف أداة تحليل الوثائق الرسمية الصادرة في الجريدة الرسمية، بما في ذلك المراسيم والقرارات الوزارية ذات العلاقة بالتكوين العلمي والعملي وشروط الالتحاق بالمعهد والتربصات المهنية. أظهرت نتائج الدراسة أن الإطار القانوني والتنظيمي لمعهد التعليم المتخصص لمهنة المحاسب يوفر التأهيل العلمي والعملي للمدقق، حيث يضمن له تكوينا نظريا معمقًا وتدريبا عمليا منظما يخضع لتقييم متعدد المستويات، غير أن غياب التفعيل الميداني للمعهد ساهم في تعطيل الأثر الفعلي لهذه النصوص، وأضعف جهود الدولة في بناء كفاءات مهنية وطنية ، كما بيّنت الدراسة أن الإطار القانوني لا يلزم المدقق بالتكوين المستمر مما قد يؤثر سلبا على التكيف مع التطورات المتسارعة في مهنة التدقيق. أوصت الدراسة بضرورة تسريع تفعيل المعهد على أرض الواقع وتوفير الموارد البشرية والمادية اللازمة لذلك، إلى جانب إدراج نصوص قانونية صريحة تلزم بالتكوين والتطوير المهني المستمر للمدققين، مما يضمن ديمومة الكفاءة المهنية في الجزائر. This study aims to analyze the role of the Specialized Institute for the Accounting Profession in developing professional competencies in the field of auditing in Algeria. It presents an analytical reading of the legal and regulatory framework governing this institute, with a focus on the impact of its delayed implementation on the ground. The study adopts a descriptive approach to analyze relevant legal and regulatory texts, utilizing document analysis as a tool, particularly official publications in the Official Gazette, including decrees and ministerial decisions related to academic and practical training, admission conditions to the institute, and professional internships. The findings reveal that the legal and regulatory framework of the Specialized Institute for the Accounting Profession provides both theoretical and practical training for auditors. It ensures a deep academic formation and a well-structured practical internship program subject to multi-level evaluation. However, the lack of actual implementation of the institute has hindered the effectiveness of these provisions and weakened the state's efforts to build high-quality national professional competencies. The study also shows that the current legal framework does not impose continuous professional development on auditors, which may negatively affect their ability to adapt to rapid changes in the auditing profession. The study recommends the urgent activation of the institute in practice and the provision of the necessary human and material resources. It also calls for the inclusion of explicit legal provisions that mandate continuous training and professional development for auditors, ensuring the sustainability of professional competence in Algeria EN_en
dc.publisher جامعة غرداية / كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير EN_en
dc.subject معهد التعليم المتخصص للمحاسبة EN_en
dc.subject الكفاءة المهنية EN_en
dc.subject التأهيل العلمي EN_en
dc.subject التطوير والتحديث المستمر. EN_en
dc.title دور معهد التعليم المتخصص لمهنة المحاسب في تأهيل الكفاءات المهنية في مجال التدقيق _قراءة تحليلية للإطار القانوني والتنظيمي في ظل تأخر تفعيل المعهد EN_en
dc.type Article EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account