Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى محاولة معرفة وفهم دور مواقع التواصل الاجتماعي في نجاح حملات الاتصال
السياسي، ومعرفة كيفية تأثير هذه المنصات على طلبة السنة الثالثة إعلام، واعتمدت الدراسة على المنهج
الوصفي معتمدة على أداتي الملاحظة والاستبيان وهما
من أهم أساليب جمع المعلومات، شملت الدراسة عينة
متكونة من 50 طالب جامعي، ولفحص فرضيات الدراسة والتأكد من صحتها تم استخدام الأساليب
الإحصائية المناسبة، توصلنا من خلالها إلى أنه يساهم التفاعل عبر مواقع التواصل الاجتماعي على توجهات
الطلبة في حملات الاتصال السياسي وزيادة وعيهم من خلال تحليل وفهم الأخبار والمضامين التي تقدمها
هذه المواقع. This study seeks to investigate the role of social media in the success of political
communication campaigns and how these platforms influence atthird-year media
students.
The research adopts a descriptive survey methodology, utilizing observation and
questionnaires as primary tools for data collection—both considered among the most
effective methods for gathering qualitative and quantitative information. The study
sample consisted of 50 university students. In order to test the research hypotheses
and ensure their validity, appropriate statistical techniques were applied.
The findings indicate that interaction through social media plays a significant
role in shaping students’ perspectives regarding political communication campaigns.
It enhances their ability to analyze news, interpret political messages, and engage
more actively with political content presented on these platforms.