الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية للتعريف بالطفولة المسعفة وايصال معاناتها وعرض واقعها على فئات
المجتمع والحث على اعطاء هاته الطفولة حقها من الاهتمام والدراسة، كما هدفت الى كسر الطابو
والاعتراف بحقوقها على الأفراد والجماعات ومعرفة ظاهرة الطفولة المسعفة عن قرب في مدينة
غرداية،
ومن هذا المنطلق تمحورت اشكاليتنا وهي: هل لمؤسسات الطفولة المسعفة
دور في الاندماج
الاجتماعي للطفل المسعف؟ واندرجت تحته فرضيتان أولهما تساهم العلاقات الاجتماعية المباشرة بين
الطفل المسعف والقائمين على مؤسسات الطفولة المسعفة في الاندماج الاجتماعي للطفل المسعف
وثانيهما تساعد خدمات الرعاية الاجتماعية في مؤسسات الطفولة المسعفة في الاندماج الاجتماعي
للطفل المسعف، ولقد أجرينا دراستنا الميدانية بالمؤسسة الاستشفائية المتخصصة في الأمومة والطفولة
قضي بكير ومستشفى 18 فيفري بمتليلي واعتمدنا في هذه الدراسة على عدة تقنيات وأدوات منها
الملاحظة والمقابلة والاستمارة كأداة رئيسة لجمع المعلومات عن 52
مبحوثا ولقد توصلنا من خلال
هذه الدراسة بأن لمؤسسات الطفولة المسعفة
دور في الاندماج الاجتماعي للطفل المسعف. The current study aimed to introduce distressed children, communicate their
suffering, present their reality to all segments of society, and encourage them to
give this childhood the attention and study it deserves. It also aimed to break the
taboo, recognize its rights for individuals and groups, and gain a closer
understanding of the phenomenon of childhood in the city of Ghardaia. From
this perspective, our problem centered on: Do distressed children's institutions
play a role in the social integration of distressed children? Two hypotheses were
included: The first is that direct social relations between distressed children and
those in charge of distressed children's institutions contribute to the social
integration of distressed children. The second is that social care services in
distressed children's institutions help in the social integration of distressed
children. We conducted our field study at the hospital specialized in motherhood
and childhood in Qadi Bakir and the February 18 Hospital in Metlili. We relied
on several techniques and tools, including observation, interviews, and
questionnaires as the primary tools for collecting information from 94
respondents. Through this study, we concluded that distressed children's
institutions play a role in the social integration of distressed children.