الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى قياس فعالية برنامج إرشادي مقترح للتكفل بتلاميذ ذوي صعوبات عسر الحساب، لدى عينة من تلاميذ السنة الرابعة والخامسة ابتدائي بابتدائية الشهيد مربح مصطفى بالقرارة (ولاية غرداية)، وتكوّنت العينة من 14 تلميذًا وتلميذة. اعتمدت الدراسة المنهج شبه التجريبي، واستخدمت أدوات منها: اختبار رسم الرجل لجودناف هاريس، وبطارية ZAREKI-R (الصورة الجزائرية المعدلة من طرف لمياء حسان)، إضافة إلى برنامج إرشادي مكوّن من 13 جلسة.
وفي إطار نقل نتائج البحث إلى واقع عملي، وضمن القرار (008) المعدل والمتمم لقرار (1275)، تم التفكير في إنشاء مؤسسة مصغّرة ذات طابع تربوي-تكنولوجي، تقدّم تطبيقًا إلكترونيًا للبرنامج الإرشادي، كمنصة تعليمية تفاعلية موجّهة للمعلمين، الأولياء، والأخصائيين، لدعم التلاميذ ذوي عسر الحساب. ويأتي هذا المشروع في سياق تشجيع المقاولاتية في قطاع التربية، ونشر ثقافة التكفل المبكر بصعوبات التعلم.
أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين القياسين القبلي والبعدي لصالح البعدي، ما يدل على فعالية البرنامج، وعدم وجود فروق بين القياس البعدي وتتبعي، مما يشير إلى استمرارية أثر البرنامج.
This study aims to measure the effectiveness of a proposed guidance program for the care of students with dyscalculia difficulties among a sample of fourth and fifth grade primary school students at the Martyr Marbah Mustafa Primary School in El-Ghardaia (Ghardaia Province). The sample consisted of 14 male and female students. The study adopted a quasi-experimental approach and used tools including the Goodenough Harris Man Drawing Test, the ZAREKI-R battery (the Algerian image modified by Lamia Hassan), and a 13-session guidance program.
In order to translate the research findings into practice, and within the framework of Resolution (008), amending and supplementing Resolution (1275), the idea was to establish a micro-enterprise with an educational-technological character. This micro-enterprise will offer an electronic application for the guidance program as an interactive educational platform for teachers, parents, and specialists to support students with dyscalculia. This project comes within the context of encouraging entrepreneurship in the education sector and spreading the culture of early intervention for learning difficulties.
The results showed statistically significant differences between the pre- and post-tests in favor of the post-test, indicating the effectiveness of the program. There were no differences between the post-test and follow-up tests, indicating the program's continued impact.