Abstract:
ىدفت الدراسة الحالية إلى معرفة العلاقة بتُ الكفاءة الذاتية الددركة كالتلكؤ الأكادلؽي لدل
تلاميذ الدرحلة الثانوية، حيث أجريت الدراسة على مستول ثانويتتُ ببلدية برياف كلاية غرداية )ثانوية
حي الشيخ عامر الجديدة كثانوية المجاىد سليماف باسليماف لدنور( كذلك للكشف عن مستول
الكفاءة الذاتية الددركة لدل التلاميذ كمستول التلكؤ الأكادلؽي لديهم تبعا لدتغتَ الجنس كالشعبة،
كاعتمدنا في ىذه الدراسة على الدنهج الوصفي كىذا لتطابقو مع موضوع الدراسة كأىدافها، كتكونت
عينة الدراسة من )180( تلميذان كتلميذةن، )73( ذكور ك)107( إناث، كقد تم تطبيق أدكات
الدراسة الدتمثلة في مقياس الكفاءة الذاتية الددركة من اعداد "سعدي كريمة" )0202(، كمقياس
التلكؤ الأكادلؽي من اعداد "سميرة ميم" )0202(، كبعد الدعالجة الإحصائية للبيانات الدتحصل
عليها توصلت النتائج إلى أف التلكؤ الأكادلؽي لدل تلاميذ الدرحلة الثانوية مرتفع، كأف الكفاءة الذاتية
الددركة مرتفعة.
ككذلك لا توجد علاقة بتُ الكفاءة الذاتية الددركة كالتلكؤ الأكادلؽي، كأيضا لا توجد علاقة بتُ
الكفاءة الذاتية الددركة تعزل لدتغتَ الجنس كالشعبة )أدبي- علمي(، ك كما أظهرت نتائج الدراسة أنو
لا توجد علاقة بتُ التلكؤ الأكادلؽي تعزل لدتغتَ الجنس كالشعبة )أدبي- علمي(.The present study aimed to explore the relationship between
perceived self-efficacy and acadimic procrastination among
secondary school students. The research was conducted at the
secondary education level in the municipality of Berriane
willaya de Ghardaia province, specifically in the Sheikh Amer
secondary school and the Baslimane Seliamne lamnewar
secondary school. The focus was on identifying the levels of
perceived Self-efficacy and acadimic procrastination among
students, and whether these levels very according to gender
and acadimic stream. The study adopted a descriptive
methodology, which aglins with the study’s objectives . The
sample consisted of 180 students : 73 males and 107 females.
To collect data , two tools were used :the percevied self-
efficacy scale developed by Saadi Karima (2020), and the
Acadimic procrastination scale developed by Samira Mim
(2024).
Following statistical analysis of the collected data, the study
concluded that students at the secondary level exhibit high
level of both percevied self- efficacy and acadimic
procrastination. Moreover ; no statistically significant
relationship was found between percevied self-efficacy and
acadimic procrastination. Likewise, no significant differences
in percevied self-efficacy were found based on gender or
acadimic stream (Literary /Scintific), were there differnces in
acadimic procrastination based on the same variables.