Abstract:
يهدف البحث الحالي للتعرف على مستوى كل من اليقظة العقلية والكفاءة الذاتية لدى طلبة السنة الثانية علم النفس جامعة غرداية والتعرف على طبيعة العلاقة بين اليقظة العقلية والكفاءة الذاتية لديهم .
وتحقيقا للأهداف البحث قمت باعتماد على مقياس الأبعاد الخمسة لليقظة العقلية ل أ.د عبد الرقيب احمد البحيري (2016 ).
ومقياس الكفاءة الذاتية العامة ل سامر جميل رضوان ، بعد حساب الخصائص السيكومترية لهما ، تم تطبيق المقياسين على عينة البحث البالغ عددها ( 70) طالب ، بعد المعالجة الإحصائية توصلنا إلى النتائج الآتية :
ـ مستوى اليقظة العقلية لدى طلبة السنة الثانية علم النفس متوسط .
ـ مستوى الكفاءة الذاتية لدى طلبة السنة الثانية علم النفس مرتفع .
ـ توجد علاقة موجبة طردية دالة إحصائيا بين اليقظة العقلية والكفاءة الذاتية لدى طلبة السنة الثانية علم النفس.
The current research aims to identify the level of both mental alertness and self-efficacy among second year students of psychology at Ghardaïa University and to identify the nature of the relationship between mental alertness and self-efficacy among them.
In order to achieve the research objectives, I relied on the five dimensions of mental alertness by Prof. Dr. Abdul-Raqeeb Ahmed Al-Buhairi (2016).
And the general self-efficacy scale of Samer Jamil Radwan, after calculating the psychometric characteristics of them, the two scales were applied to the research sample of (70) students, after statistical treatment, we reached the following results:
The level of mental alertness among second year students in psychology is medium.
The level of self-efficacy among second year psychology students is high.
- There is a positive, direct, statistically significant relationship between mental alertness and self-efficacy among second-year psychology students.