DSpace Repository

أثر جودة الخدمات الفندقية في تحسين السياحة الصحراوية دراسة حالة (فندق البستان بالمنيعة)

Show simple item record

dc.contributor.author إسماعيل, لبصير
dc.date.accessioned 2025-11-03T10:03:55Z
dc.date.available 2025-11-03T10:03:55Z
dc.date.issued 2025-06-11
dc.identifier.uri https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/10110
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة الى معرفة مدى أثر جودة الخدمات المقدمة للسواح الوطنيين في تنشيط حركية السياحة الصحراوية على مستوى الولاية حيث تم اتخاذ فندق البستان بالمنيعة نموذجا لهذه الدراسة وذلك باستخدام - المنهج الوصفي في الجزء النظري والمنهج التحليلي في الجزء التطبيقي ولتحقيق اهداف هذه الدراسة تم تصميم استبيان لجميع البيانات وقد تم توزيعه على عينة من السواح الوطنيين بفندق البستان حيث بلغ عددها 90 استبيان موزع و64صالحة للتحيين، تمت معالجتها عن طريق برنامج" SPSS“. ومن أهم النتائج المحققة في هذه الدراسة هي: - يوجد أثر ذو دلالة إحصائية لأبعادها(الاعتمادية،الاستجابة، الملموسية، الأمان، التعاطف) على تحسين السياحة الصحراوية في فندق البستان المنيعة؛ - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في استجابات السياح في فندق البستان حول السياحة الصحراوية تُعزى إلى السمات الشخصية للسياح (الجنس، العمر، المستوى التعليمي، وعدد مرات زيارة الصحراء)؛ - يوجد تأثير لأبعاد جودة الخدمات المقدمة لفندق البستان على تحسين السياحة الصحراوية من وجهة نظر عينة الدراسة؛ - لا يوجد فروق بين اجابات افراد عينة الدراسة حول ابعاد الخدمات المقدمة لفندق البستان وكذا متغيرات الجنس والعمر والمستوى الدراسي This study aims to determine the extent to which the quality of services provided to national tourists affects the revitalization of Saharan tourism at the level of the province, specifically by taking Bousten Hotel as a case study. The descriptive method was used for the theoretical part, and the analytical method for the practical part. In order to achieve the objectives of this study, a questionnaire was designed to collect all necessary data and was distributed to a sample of national tourists at Bousten Hotel. A total of 90 questionnaires were distributed, of which 64subject to updating. The data was processed using the SPSS software. The main findings of the study are: - There is a statistically significant effect of the )reliability ,responsiveness ,tangibility, security ,empathy( dimension on improving Saharan tourism at Bousten Hotel in El Menia؛ - There are no statistically significant differences in tourists' responses at Bousten Hotel regarding Saharan tourism that can be attributed to their personal characteristics (gender, age, educational level, and number of desert visits)؛ - The dimensions of service quality at Bousten Hotel do have an impact on the improvement of Saharan tourism from the perspective of the study sample؛ - There are no significant differences in the responses of the sample regarding the service quality dimensions at Bousten Hotel in relation to the variables of gender, age, and educational level EN_en
dc.publisher جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير EN_en
dc.subject الخدمات الفندقية EN_en
dc.subject الخدمات السياحية EN_en
dc.subject ، السياحة الصحراوية EN_en
dc.title أثر جودة الخدمات الفندقية في تحسين السياحة الصحراوية دراسة حالة (فندق البستان بالمنيعة) EN_en
dc.type Thesis EN_en


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account