Abstract:
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن علاقة أساليب إدارة الصف بالاتجاهات نحو مادة الفلسفة لدى تلاميذ التعليم الثانوي، مع معرفة طبيعة الاتجاهات لديهم حسب متغير الجنس والتخصص وإعادة السنة، واعتمدنا على المنهج الوصفي لملائمته طبيعة وأهداف الدراسة، حيث تكونت عينة الدراسة من (223) تلميذاً، وبعد تطبيق أدوات الدراسة المتمثلة في استبيان الاتجاه نحو مادة الفلسفة من إعداد الطالبة، واستبيان أسلوب الإدارة الصفية من إعداد الشايب والشايب (2014)، وبعد المعالجة الإحصائية للبيانات توصلت النتائج إلى أن اتجاهات التلاميذ نحو مادة الفلسفة موجبة، وأن أسلوب إدارة الصف السائد لدى أساتذة مادة الفلسفة من وجهة نظر التلاميذ هو الأسلوب المهتم بالبعدين، وأنه توجد علاقة موجبة بين الاتجاهات نحو مادة الفلسفة وأساليب إدارة الصف، كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق في الاتجاهات نحو مادة الفلسفة تعزى للجنس وإعادة السنة ووجود فروق تعزى لمتغير التخصص، وعدم وجود فروق في أساليب إدارة الصف من وجهة نظر التلاميذ تعزى للجنس وإعادة السنة، ووجود فروق في أساليب إدارة الصف تعزى للتخصص. This study aimed to reveal the relationship between class management methods and attitudes toward philosophy in high school students, knowing the nature of their attitudes according to gender, specialization and sdiversion variables. We opted for a descriptive approach due to its relevance to the nature and objectives of the study, since the sample consisted of (223) a student. After the application of the study tools represented by the questionnaire about attitudes towards the philosophy prepared by the student and the questionnaire on the class management style prepared by Al-Shaib and Al-Shaib (2014), and after the statistical processing of the data, the results obtained are that the attitudes of students towards philosophy are positive, and that the predominant class management style among students philosophy teachers adaptive style, is there is a relationship between attitudes toward philosophy and class management methods. The result also showed that there were no differences in attitudes toward philosophy according to gender and dreading it, but that there were differences according to the specialization variable . no difference was observed in class management methods according to the gender and the doubling of students, while differences were observed according to specialization.