Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9968
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorجقاوة, زينب-
dc.date.accessioned2025-10-22T08:14:54Z-
dc.date.available2025-10-22T08:14:54Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9968-
dc.description.abstractإهتمت دراستنا بتحليل ثمتتلات الطلبة للمقاولة وأثرها على عزوفهم عن إنشاء مؤسسة ناشئة وقد ركزنا في دراستنا على بعدين أساسين هما الرأس مال الأجتماعي (الأسرة، المحيط الجامعة...) والوعي المقاولاتي والذي بدوره يعكس مدى إلمام الطلبة بلحقل المقاولاتي وكمية الرصيد السوسيوثقافي حولها، إعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، كما إستخدمت الإستمارة كأداة رئيسئة لجمع البيانات إلى جانب المقابلة والملاحظة بلمشاركة، أجريت الدراسة على عينة من طلبة كلية العلوم الإجتماعية والإنسانية لسنة الثالثة ليسانيس بلغ عددها 123 طالب من مجموع 410 طالب شملت كل التخصصات أي نسبة 30% من كل تخصص. ومن أهم النتائج: أن رأس س المال الإجتماعي يؤثر في عزوف الطلبة عن إنشاء مؤسسة ناشئة، وعدم إمتلاك الطالب لوعي مقاولاتي هو الآخر يؤثر على عزوفه عن إنشاء مؤسسة ناشئة، التخصص له دور مهم في التوجه نحو المقاولة. This study investigates the role of students’ perceptions of entrepreneurship in shaping their reluctance to establish startup ventures. The research focuses on two core dimensions: social capital—encompassing influences from family, peers, and the university environment—and entrepreneurial awareness, which reflects the depth of students’ knowledge of the entrepreneurial field and their socio-cultural capital related to it. A descriptive-analytical methodology was adopted, utilizing a structured questionnaire as the primary data collection instrument, supported by interviews and participant observation. The study sample comprised 123 third-year undergraduate students from the Faculty of Social and Human Sciences, representing approximately 30% of the total student population (410 students) across all specializations. The findings reveal that: Social capital significantly influences students’ entrepreneurial decisions, often contributing to their reluctance to pursue startup initiatives; A lack of entrepreneurial awareness hinders students from considering entrepreneurship as a viable career path; Academic specialization plays a notable role in shaping students’ orientation toward entrepreneurship.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectرأس المال الاجتماعيEN_en
dc.subjectالوعي المقاولاتيEN_en
dc.subjectالمؤسسة الناشئةEN_en
dc.subjectStudent PerceptionsEN_en
dc.subjectEntrepreneurial AwarenessEN_en
dc.subjectStartupsEN_en
dc.titleتمثلات الطلبة للمقاولاتية وأثرها على عزوفهم عن إنشاء مؤسسة ناشئة دراسة ميدانية لعينة من طلبة كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية بجامعة غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
308.04.295.pdf3.47 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.