Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9960
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorأمال, بلكحل-
dc.contributor.authorرميسة, عزاوي-
dc.date.accessioned2025-10-21T09:16:48Z-
dc.date.available2025-10-21T09:16:48Z-
dc.date.issued2025-06-11-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9960-
dc.description.abstractتهدف الدراسة لحليل أثر إدارة المعرفة في الإبداع التنظيمي في المؤسسة الوطنية لصناعة الأنابيب - (ألفابايب) - وحدة غرداية، ومدى مساهمتها في تعزيز الإبداع التنظيمي، ومن أجل تحقيق هذه الأهدافاعتمدنا على المنهج الوصفي في الجانب النظري ومنهج دراسة الميدانية في الجانب التطبيقي باستخدام تقنية البحث الكمي من خلال أداة الاستبيان، تم اختيار عينة قصدية مكونة من (70) موظفاً اداري. استندت الدراسة على برامج إحصائيةSPSSv26وExcelلتحليل البيانات،توصلت الدراسة الى ان هناك أثر ذو دلالة إحصائية قوية لإدارة المعرفة بأبعادها المختلفة (توليد المعرفة، تخزينها، مشاركتها، تطبيقها) على الإبداع التنظيمي، كما تبين النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في إجابات المبحوثين حول الإبداع التنظيمي تعزى للمتغيرات الشخصية (الجنس، العمر، الخبرة، المستوى التعليمي). The study aims to analyze the impact of knowledge management on organizational creativity in the National Company for Pipe Manufacturing – (AlfaPipe) – Ghardaia Unit, and its contribution to enhancing organizational creativity. To achieve these objectives, we adopted a descriptive approach for the theoretical aspect and a field study methodology for the practical application, using a quantitative research technique through a questionnaire tool. A purposive sample of (70) administrative employees was selected. The study relied on statistical programs such as SPSS and Excel for data analysis. The findings indicate a statistically significant impact of knowledge management, in its various dimensions (knowledge generation, storage, sharing, and application), on organizational creativity. Additionally, the results show no statistically significant differences in respondents' answers regarding organizational creativity that could be attributed to personal variables (gender, age, experience, educational level).EN_en
dc.publisherجامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectإدارة معرفةEN_en
dc.subjectإبداع تنظيميEN_en
dc.titleأثر إدارة المعرفة في تعزيز الابداع التنظيمي دراسة ميدانية في المؤسسة الوطنية لصناعة الانابيب الفابيب"-وحدة غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.