Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9945
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمحمد الأمين, امحمد-
dc.contributor.authorمحمد, بن كوار-
dc.date.accessioned2025-10-20T09:08:07Z-
dc.date.available2025-10-20T09:08:07Z-
dc.date.issued2025-06-12-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9945-
dc.description.abstractتهدف هذه الد ا رسة إلى إب ا رز دور التسيير الفندقي في استقطاب السياح الأجانب، باعتبار أن جودة الخدمات تمثل ركيزة أساسية في تنمية القطاع السياحي، وقد انطلقت الد ا رسة من إشكالية مفادها: إلى أي مدى يُسهم التسيير الفندقي في جذب السياح الأجانب في فندقي الجنوب وم ا زب بولاية غرداية؟ ولتحقيق أهداف البحث تم اعتماد المنهج الوصفي التحليلي، من خلال الدمج بين الد ا رسة النظرية )بم ا رجعة الأدبيات المتعلقة بالتسيير الفندقي( ود ا رسة ميدانية أُجريت في فندقين يعدان من أعرق فنادق ولاية غرداية وذلك من خلال استبيان ورقي موجّه إلى عينة مكوّنة من 68 موظفًا فندق يا " 35 موظفًا من فندق الجنوب و 33 موظفًا من فندق م ا زب" بولاية غرداية". وقد أظهرت النتائج أن جودة الخدمات، التسويق الرقمي، التوظيف الفعال للتكنولوجيا، وتكوين الم وارد البشرية تُعد عوامل حاسمة في تحسين تجربة السائح وتعزيز استقطابه . وفي ضوء هذه النتائج، توصي الد ا رسة بتقييم دوري لجودة الخدمات، وتطوير است ا رتيجيات تسويق رقمية This study aims to highlight the role of hotel management in attracting foreign tourists, based on the premise that service quality represents a fundamental pillar in the development of the tourism sector. The study was guided by the central research question : To what extent does hotel management contribute to attracting foreign tourists in the case of El Djanoub and Mzab Hotels in the Wilaya of Ghardaïa ? To achieve the research objectives, a descriptive and analytical methodology was adopted, combining a theoretical review (through examining literature related to hotel management) with a field study conducted in two of the most prominent hotels in Ghardaïa. Data was collected through a paper-based questionnaire distributed to a sample of 68 hotel employees "35 from El Djanoub Hotel and 33 from Mzab Hotel". The results revealed that service quality, digital marketing, the effective use of technology, and the development of human resources are critical factors in enhancing the tourist experience and boosting tourist attraction. Based on these findings, the study recommends periodic evaluations of service quality, the development of multilingual digital marketing strategies, the intensification of training programs, the promotion of international partnerships, and the adoption of sustainable practicesمتعددة اللغات، وتكثيف ب ا رمج التكوين، مع تشجيع الش ا ركات الدولية وتبني ممارسات الاستدامةEN_en
dc.publisherجامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectتسيير فندقيEN_en
dc.subjectجودة الخدمات الفندقيةEN_en
dc.subjectرضا السياحEN_en
dc.titleدور التسيير الفندقي في استقطاب السياح الأجانب دراسة ميدانية لفندق الجنوب وفندق مزاب بولاية غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مذكرة - Mahammed Mohammed Lamine.pdf5.7 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.