Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9939
Title: دور التمكين الإداري في تعزيز الانتماء التنظيمي دراسة حالة المؤسسة الاستشفائية18 فيفري بمتليلي- غرداية
Authors: مروة, سويلم
خديجة, مولاي لخضر
Keywords: تمكين إداري
انتماءتنظيمي
تفويض
تحفيز وظيفي
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير
Abstract: تهدف الدراسة إلى تحليل دور التمكين الإداري المتمثل في الابعاد التالية(التفويض،التدريب،فرقالعمل،المشاركة،التحفيز)في تعزيز الانتماء التنظيمي داخل المؤسسة الاستشفائية العمومية بمتليلي، الجزائر. وتم اجراء المقابلة في مستشفى 18 فيفري بمتليلي، غرداية،مع مدير الموارد البشرية ،و اعتمدت على منهجية مختلطة تجمع بين الإطار النظري (تحليل مفاهيم التمكين الإداري والانتماء التنظيمي) والتطبيقي (مقابلات مع العاملين). أظهرت النتائج أن تفويض الصلاحيات المحدود والاستقلالية في اتخاذ القرارات الطارئة يعززان الشعور بالمسؤولية والولاء، خاصة في الأزمات كجائحة كوفيد-19، حيث ساهم إشراك الفرق الطبية في القرارات برفع الكفاءة وجودة الخدمات. ومع ذلك، واجه التمكين تحديات مثل نقص التدريب المتخصص، وضعف نظام التحفيز، والبيروقراطية التي تحد من المشاركة الفعالة في القرارات الاستراتيجية. أكدت الدراسة أيضا أن تحسين التنسيق بين الفرق الطبية والإدارية يقلل الصراعات ويعزز العمل الجماعي، مما ينعكس إيجابا على الانتماء التنظيمي. دعت الدراسة إلى تعزيز الشفافية في صنع القرار، وتطوير برامج تدريبية مخصصة، وربط الترقيات بالإنجازات الملموسة. كما أوصت بتبني حوافز مادية ومعنوية لتعزيز الرضا الوظيفي The studyaims to analyze the role of administrative empowerment, represented by the following dimensions (delegation, training, work teams, participation, and motivation), in enhancingorganizationalloyaltywithin the public hospital in Metlili, Algeria. The interview was conducted at the 18 February Hospital in Metlili, Ghardaia, with the Director of Human Resources. It relied on a mixed methodology that combined theoretical frameworks (analyzing the concepts of administrative empowerment and organizational loyalty) and practical (interviews with employees). The results showed that limited delegation of authority and autonomy in emergency decision-making enhance a sense of responsibility and loyalty, especially in crises such as the COVID-19 pandemic. Involving medical teams in decision-making contributed to increased efficiency and quality of services. However, empowerment faced challenges such as a lack of specialized training, a weak incentive system, and bureaucracy that limited effective participation in strategic decisions. The study also confirmed that improved coordination between medical and administrative teams reduces conflict and enhances teamwork, which positively impacts organizational loyalty. The study called for enhancing transparency in decision-making, developing customized training programs, and linking promotions to tangible achievements. It also recommended adopting material and moral incentives to enhance job satisfaction.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9939
Appears in Collections:Mémoires de Licence et Les rapports de stage

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
inbound7012283994692568613 - Marwa Souilem.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.