Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9798
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorمريم, بلعور-
dc.contributor.authorسلمى, العابد-
dc.date.accessioned2025-09-14T09:03:51Z-
dc.date.available2025-09-14T09:03:51Z-
dc.date.issued2025-06-12-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9798-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن دور المهارات الناعمة في تعزيز الأداء الوظيفي لدى المدرسين في المدارس الخاصة بولاية غرداية، من خلال دراسة العلاقة والتأثير بين عدد من أبعاد المهارات الناعمة )مثل التأثير، التعلم المستمر، التخطيط، إدارة الضغو ط، الذكاء العاطفي، الإبداع( ومستوى الأداء المهني اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدام الاستبيان كأداة رئيسية لجمع البيانات . وقد شمل مجتمع الدراسة جميع المدرسين العاملين في المدارس الخاصة بولاية غرداية، وتم اختيار عينة عشوائية بسيطة بلغ عددها 119 مفردة تم تحليل البيانات باستخدام ب رمجية R، وتحديدًا معامل الارتبا ط (r) والانحدار الخطي المتعدد . حيث أظهرت النتائج This study aims to explore the role of soft skills in enhancing job performance among teachers in private schools in the Wilaya of Ghardaia, by examining the relationship and impact of several soft skill dimensions (such as influence, continuous learning, planning, stress management…) on professional performance levels. The research adopted a descriptive-analytical approach, and the questionnaire was used as the primary data collection tool. The study population consisted of all teachers working in private schools in Ghardaia, with a simple random sample of 119 participants. Data were analyzed using R software, specifically the Pearson correlation coefficient (r) and multiple linear regression. Findings revealed a statistically significant relationship and effect between soft skills and job performance, particularly in the dimensions of influence and continuous learning.وجود علاقة وتأثير دال إحصائيًا بين المهارات الناعمة والأداء الوظيفي، خصوصًا في أبعاد التأثير والتعلم المستمرEN_en
dc.publisherجامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسييرEN_en
dc.subjectإدارة الضغوطEN_en
dc.subjectأداء وظيفيEN_en
dc.subjectتخطيطEN_en
dc.titleدور المهارات الناعمة في تعزيز الأداء الوظيفي - دراسة حالة المدارس التعليمية الخاصة بولاية غرداية-EN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Selma LABED correction.pdf3.44 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.