Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9720
Title: مساهمة التكوين الجامعي في ترقية المقاولاتية السياحية -دراسة ميدانية لعينة من المؤسسات السياحية
Authors: مصطفى, بوفاتح
Keywords: تكوين جامعي
سياحة
مؤسسات سياحية
مقاولاتية سياحية
Issue Date: 2025
Publisher: جامعة غرداية - كلية العلوم الإقتصادية التجارية وعلوم التسيير
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مدى مساهمة التكوين الجامعي في ترقية المقاولاتية السياحية، والكشف عما إذا وجدت فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير مساهمة التكوين الجامعي في ترقية المقاولاتية السياحية تعزى لمتغيرات )الجنس، المؤهل العلمي، التخصص الجامعي، المهنة، الخبرة العملية(، ومن أجل تحقيق أهداف الدراسة قام الباحث بإستخدام المنهج الوصفي في الجانب النظري، والمنهج التحليلي في الجانب الميداني من خلال الإعتماد على الإستبيان كأداة لجمع البيانات من عينة قوامها ) 162 ( عامل وعاملة حاملين لشهادات جامعية في المؤسسات السياحية )وكالات السياحة والأسفار، المؤسسات الفندقية( بولايات )الأغواط، الجلفة، غرداية، الولاية المنتدبة آفلو( أ ختيرت بطريقة قصدية، وبع د المعالجة الإحصائية للبيانات وإ ختبار الفرضيات بواسطة برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية Spss الإصدار 21 ، أسفرت الدراسة عن عدة نتائج نذكر منها: - يوجد هناك تأثير ذو دلالة إحصائية للتكوين الجامعي في ترقية المؤسسات السياحية بولايات )الأغواط، الجلفة، غرداية، الولاية المنتدبة آفلو( عند مستوى دلالة 5 .% - لا توجد هناك فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير مساهمة التكوين الجامعي في ترقية المؤسسات السياحية بولايات )الأغواط، الجلفة، غرداية، الولاية المنتدبة آفلو( تعزى لمتغيرات )الجنس، التخصص الجامعي، المهنة( عند مستوى دلالة 5 .% - توجد هناك فروق ذات دلالة إحصائية في تقدير مساهمة التكوين الجامعي في ترقية المؤسسات السياحية بولايات )الأغواط، الجلفة، غرداية، الولاية المنتدبة آفلو( تعزي لمتغيري )المؤهل العلمي، الخبرة العملية( This study aimed to identify the extent of university education's contribution to the promotion of tourism entrepreneurship, and to reveal whether there were statistically significant differences in the assessment of the contribution of university education to the promotion of tourism entrepreneurship attributable to the variables (gender, academic qualification, university specialization, profession, practical experience). In order to achieve the study's objectives, the researcher used the descriptive approach in the theoretical aspect, and the analytical approach in the field aspect by relying on the questionnaire as a tool for collecting data from a sample of (162) male and female workers holding university degrees in tourism establishments (tourism and travel agencies, hotel establishments) in the provinces of (Laghouat, Djelfa, Ghardaia, Aflou), which were chosen intentionally. After statistically processing the data and testing the hypotheses using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) version 21, the study yielded several results, including: - There is a statistically significant impact of university education on the promotion of tourism establishments in the provinces of (Laghouat, Djelfa, Ghardaia, Aflou) when 5% significance level. - There are no statistically significant differences in the estimated contribution of university education to the development of tourism establishments in the provinces of Laghouat, Djelfa, Ghardaia, and Aflou, attributed to the variables (gender, university specialization, profession) at a 5% significance level. - There are statistically significant differences in the estimated contribution of university education to the development of tourism establishments in the provinces of Laghouat, Djelfa, Ghardaia, and Aflou, attributed to the variables (academic qualification, practical experience) at a 5% significance level.عند مستوى دلالة 5
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9720
Appears in Collections:Thèses de Doctorat Economie



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.