Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9445
Title: | الذكاء العاطفي وعلاقته باتخاذ القرار لدى مديري المدارس الابتدائية لمدينة غرداية دراسة ميدانية بابتدائيات مدينة غرداية |
Authors: | جهينة, صاحبي |
Keywords: | الذكاء العاطفي اتخاذ القرار Emotional intelligence decision-making |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | جامعة غرداية |
Abstract: | هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مستوى الذكاء العاطفي واتخاذ القرار لدى مديري المدارس بالمرحلة الابتدائية بمدينة غرداية ، وكذا التعرف على الفروق حسب المتغيرات التالية: الجنس والأقدمية، والكشف عن العلاقة بين الذكاء العاطفي واتخاذ القرار لدى مديري المدارس الابتدائية بمدينة غرداية، حيث اعتمدت الباحثة على المنهج الوصفي: على مجتمع مكون من 90 مدير ومديرة (المسح الشامل) بمدينة غرداية، ولتحقيق هدف الدراسة تم تطبيق استبيانين: تم الـتأكد من خصائصها السيكو مترية ( الصدق، الثبات)، وبعد معالجة البيانات بالأساليب الإحصائية المناسبة والحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (spss 22.0) تم التوصل إلى النتائج التالية: ⮚ مستوى الذكاء العاطفي لدى مدراء المدارس الابتدائية لمدينة غرداية مرتفع. ⮚ مستوى فعالية اتخاذ القرار لدى مدراء المدارس الابتدائية لمدينة غرداية مرتفع. ⮚ توجد علاقة ارتباطية ذات دلالة إحصائية بين الذكاء العاطفي واتخاذ القرار لدى مدراء المدارس الابتدائية لمدينة غرداية. ⮚ لا توجد فروق بين الجنسين في الذكاء العاطفي باختلاف الجنس والأقدمية. ⮚ لا توجد فروق بين الجنسين في اتخاذ القرار باختلاف الجنس والأقدمية. The current study aimed to identify the level of emotional intelligence and decision-making among primary school principals, as well as to identify differences based on the following variables : gender and seniority. It also aimed to explore the relationship between emotional intelligence and decision-making among primary school principals. The researcher adopted a descriptive approach : à comprehensive survey was conducted on a population of 90 male and female principals in the city of Ghardaia. To achieve the study's objective, two questionnaires were administered: their psychometric properties (validity, reliability) were verified. After processing the data using appropriate statistical methods and the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS 22.0), the following results were obtained: ⮚ The level of emotional intelligence among primary school principals in Ghardaia is high. ⮚ The level of decision-making effectiveness among primary school principals in Ghardaia is high. ⮚ There is a statistically significant correlation between emotional intelligence and decision-making among primary school principals in Ghardaia. ⮚ There are no gender differences in emotional intelligence based on gender and seniority. ⮚ There are no gender differences in decision-making based on gender and seniority. |
URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9445 |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
108.04.508.pdf | 2.07 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.