Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9443
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorزويرة, شيخاوية-
dc.date.accessioned2025-06-22T08:44:16Z-
dc.date.available2025-06-22T08:44:16Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9443-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن السياق التي تظهر فيه الصدمة النفسية لدى المراهق المتمدرس المتضرر من أحداث العنف بغرداية؛ وتحقيقا لذلك اعتمدنا على المنهج الوصفي استكشافي، واستعنا بمجموعة من الادوات منها قائمة الأحداث الصادمة للباحثة سامية عرعار)2019(، مقياس الوظيفة الاسرية للباحث مراد يعقوب )2016( مقياس السلوك العدواني أرنولد باص، ومارك بيري)1992( كما تم التحقق من كل الخصائص السيكو مترية لهذه الادوات باستخدام أساليب متنوعة وتم دراسة الفرضيات من خلال الاعتماد على مختلف الأساليب .SPSS الإحصائية وباعتماد على الرزنامة الإحصائية للعلوم الاجتماعية واشتملت عينة الدراسة على 323 من مراهقين المتمدرسين تتراوح أعمارهم بين 16_20 المتمدرسين بثانوية مدينة غرداية، والذين تم اختيارهم بطريقة قصدية وبعد تحليل المعطيات في ضوء المقاربة السياقية توصلنا إلى النتائج التالية: - يعاني النسق الاسري للمراهق المتمدرس المتضرر من أحداث العنف بغرداية من مستوى عالي من الاحداث الصادمة غرداية. - إن تعرض لسماع صوت الهليكوبتر الوقائع والاحداث والحقائق الصادمة الأكثر شيوعا لدى المراهقين المتضررين من أحداث العنف بغرداية - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الاحداث الصادمة لدى المراهقين المتمدرسين المتضررين من أحداث العنف بغرداية باختلاف سنهم. - لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في متوسط درجات التعرض للأحداث الصادمة تعزى للجنس لدى عينة الدراسة. - تساهم الشرعية الهدامة والابوية في ظهور السلوك العدواني لدى المراهقين المتضررين من أحداث العنف بغرداية . - الصمات الجماعية تساهم في ظهور عرض الاعتداء البدني كأكثر أشكال الاعتداء انتشار لدى المراهقين المتضررين من أحداث العنف بغرداية. - لا توجد فروق ذات دلالة احصائية في متوسط درجات السلوك العدواني تعزى للجنس لدى عينة الدراسة وكذلك لا توجد فروق دالة احصائيا في مستوى السلوك العدواني لدى المراهقين المتمدرسين بثانويات مدينة غرداية باختلاف السن. This study aims to explore the context in which psychological trauma manifests among school-aged adolescents affected by violent incidents in Ghardaia. To achieve this, we adopted a descriptive and exploratory approach and utilized a variety of tools, including the Traumatic Events Inventory by Samia Arar (2019), the Family Function Scale by Murad Yaqoub (2016), and the Aggressive Behavior Scale by Arnold Buss and Mark Perry (1992). All psychometric properties of these tools were verified using various methods, and hypotheses were studied using various statistical methods and the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS). The study sample included 323 adolescent students aged 16-20 attending a secondary school in the city of Ghardaia. The students were selected purposively. After analyzing the data using a contextual approach, we reached the following conclusions: - The family structure of adolescent students affected by violence in Ghardaia suffers from a high level of traumatic events. - Exposure to the sound of a helicopter is the most common traumatic event among adolescents affected by violence in Ghardaia. --There are statistically significant differences in the level of traumatic events among adolescents affected by violence in Ghardaia depending on their age. -There are no statistically significant differences in the average levels of exposure to traumatic events attributable to gender in the study sample. -Destructive and paternalistic legitimacy contribute to the emergence of aggressive behavior among adolescents affected by violence in Ghardaia. - Collective stigma contributes to the emergence of physical assault as the most prevalent form of aggression among adolescents affected by violent incidents in Ghardaia. -There were no statistically significant differences in the average scores of aggressive behavior attributable to gender in the study sample. There were also no statistically significant differences in the level of aggressive behavior among adolescents attending secondary schools in the city of Ghardaia by age.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالمقاربة و السياقيةEN_en
dc.subjectالسلوك العدوانيEN_en
dc.subjectContextual approachEN_en
dc.subjectpsychological traumaEN_en
dc.subjectaggressive behaviorEN_en
dc.subjectadolescenceEN_en
dc.titleالتناول السياقي للصدمة النفسية لدى المراهق المتضرر من أحداث العنف بغرداية . - دراسة ميدانية على عينة من المراهقين المتمدرسين بولاية غرداية -EN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Thèses de Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.03.21.pdf11.22 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.