Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9434
Title: | المناخ الأسري وعلاقته بالعنف المدرسي لدى المراهق المتمدرس دراسة ميدانية بثانويات غرداية |
Authors: | غزالة, أولاد مختار |
Keywords: | المناخ الأسري العنف المدرسي family climate school violence |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | جامعة غرداية |
Abstract: | هدفت هذه الدراسة إلى معرفة طبيعة العلاقة بين المناخ الأسري والعنف المدرسي لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي، و الكشف عن مستوى المناخ الأسري، و مستوى العنف المدرسي، وكذا معرفة الفروق في درجات كل من المناخ الأسري و العنف المدرسي تبعا لمتغيرات)الجنس والمستوى التعليمي للأب والمستوى التعليمي للأم والترتيب الميلادي للمراهق في الأسرة والمستوى الاقتصادي والتفاعل بينهم(، حيث تكونت عينة الدراسة من )1199( تلميذا وتلميذة من ثانويات ولاية غرداية تم اختيارهم بطريقة عشوائية عنقودية، و لغرض جمع البيانات من الميدان استخدمنا أداتين الأولى استبيان العنف المدرسي من اعداد الباحثة، والثانية مقياس المناخ الأسري من اعداد بيومي محمد خليل والمكيف من طرف الباحثة الجزائرية عليوات ملحة، حيث ثم اعتماد المنهج الوصفي الارتباطي، وتمت معالجة البيانات إحصائيا بواسطة برنامج الحزمة الاحصائية SPSS ، وأسفرت نتائج الدراسة عن ما يلي: مستوى المناخ الأسري منخفض لذى التلاميذ، و مستوى العنف المدرسي مرتفع لذى التلاميذ، وكدلك وجود علاقة ارتباطية سلبية ضعيفة ذات دلالة إحصائية بين المناخ الأسري والعنف المدرسي، وجود فروق بين متوسط درجات المناخ الأسري تعزى إلى متغيرات )الجنس والمستوى الاقتصادي للأسرة والتفاعل بين جميع المتغيرات على درجات المناخ الأسري(و وجود فروق بين متوسط درجات العنف المدرسي تعزى إلى متغيرات )الجنس والمستوى التعليمي للأب والمستوى التعليمي للأم والتفاعل بين جميع المتغيرات على درجات العنف المدرسي(. This study aimed to know the nature of the relationship between the family climate and school violence among secondary school students, and to reveal the level of family climate, and the level of school violence, as well as to know the differences in the degrees of both family climate and school violence according to variables (sex, educational level of the father, educational level of the mother, birth order of the adolescent in the family, economic level and interaction between them).Where the study sample consisted of (1199) male and female students from the high schools of the state of Ghardaia were selected in a cluster random way, and for the purpose of collecting data from the field, we used two tools, the first is the school violence questionnaire prepared by the researcher, and the second is the family climate scale prepared by Bayoumi Mohamed Khalil adapted by the Algerian researcher aliwat malha, where then the adoption of the correlational descriptive approach, and the data was processed statistically by the statistical package program SPSS, version 26, and the results of the study resulted in the following: The level of family climate is low for pupils. the level of school violence is high for pupils. The existence of a weak and statistically significant negative correlation between the family climate and school violence. The existence of differences between the average scores of the family climate attributed to variables (sex, economic level of the family and the interaction between all variables on the scores of the family climate ). The existence of differences between the average scores of school violence attributed to variables (sex, educational level of the father, educational level of the mother and the interaction between all variables on the scores of school violence) |
URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9434 |
Appears in Collections: | Thèses de Doctorat |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
108.03.20.pdf | 3.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.