Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9353
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorالبتول, بنزيادي-
dc.date.accessioned2025-05-12T08:53:12Z-
dc.date.available2025-05-12T08:53:12Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9353-
dc.description.abstractتهدف الدراسة للتعرف على طبيعة العلاقة بين التفكير الإيجابي وجودة الحياة ومستوى كل متغير منهما لدى التلاميذ مرحلة الثانوي حيث تم استخدام مقياس التفكير الايجابي، ومقياس جودة الحياة على عينة الدراسة، وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ارتباطية موجبة بين التفكير الإيجابي وجودة الحياة، كما أظهرت النتائج ارتفاع مستوى التفكير الإيجابي وارتفاع مستوى جودة الحياة لدى التلاميذ مرحلة الثانوي، وانطلاقا من ذلك خلصت الدراسة للتأكيد على أهمية بناء وتطبيق برامج ارشادية نمائية تدريبية لتعزيز مستوى التفكير الإيجابي وجودة الحياة لدى التلاميذ مرحلة الثانوي. The study aims to identify the nature of the relationship between positive thinking and quality of life and the level of each variable among secondary school students. The positive thinking scale and the quality-of-life scale were used on the study sample. The results of the study showed a positive correlation between positive thinking and quality of life. The results also showed a high level of positive thinking and a high level of quality of life among secondary school students. Based on this, the study concluded to emphasize the importance of building and implementing developmental guidance training programs to enhance the level of positive thinking and quality of life among secondary school students.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectpositive thinkingEN_en
dc.subjectquality of lifeEN_en
dc.subjectstudentsEN_en
dc.subjectscaleEN_en
dc.titleالتفكير الإيجابي وعلاقته بجودة الحياة لدى تلاميذ مرحلة التعليم الثانوي -دراسة ميدانية ثانوية مفدي زكرياء غرداية-EN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.499.pdf2.13 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.