Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9352
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorعاتكة, لعمش-
dc.date.accessioned2025-05-12T08:44:19Z-
dc.date.available2025-05-12T08:44:19Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9352-
dc.description.abstractجاءت هذه الدراسة في مجال العقيدة مصححة لأهم مفهوم فيها " مفهوم الله" متوجهة بهذا التصحيح لشريحة الأطفال متوسلة في ذلك بالرد على الشبهات المعاصرة، مستعينة بمناهج البحث المختلفة كالتحليلي، والمنهج النقدي، مبينة في بدايتها أصالة اليمان في النفوس، من القرآن والسنة، وأبحاث علم النفس الغربية، و معتنية بخصوصية فئة الأطفال وفهمهم لمفهوم الاله، مقدمة للانحرافات العقدية المبثوثة في الرسوم المتحركة منمذجة لها ،، مختتمة بأهم المناهج والضوابط المعينة على تصحيح الانحرافات العقدية، ووسائل ترسيخ العقيدة لد ى الأطفال، لتكون أهم نتائجها؛ أنه ورغم أصالة اليمان في النفوس، فبواعث الشر في هذا العالم تسعى لتضليل الأجيال القادمة عن فطرهم، وتدمير عقائدهم، لكن التمسك بالقرآن والسنة، والاعتناء بتعليمهم للأطفال وغرس محبتهم في نفوسهم، يجعل من هذا السعي مهما بلغ من الكد هباء منثورا. This study falls within the field of Islamic creed ('Aqidah), aiming to correct its most essential concept—the concept of God—specifically addressing children. It seeks to achieve this correction by responding to contemporary misconceptions, drawing on various research methodologies such as analytical and critical approaches. At the outset, the study demonstrates the innate nature of faith within human souls, supported by evidence from the Qur’an, the Sunnah, and Western psychological research. It gives special attention to the unique characteristics of children and their understanding of the concept of God. The study also presents examples of doctrinal deviations found in animated cartoons. It concludes by outlining key methodologies and guidelines for correcting these doctrinal deviations and reinforcing sound beliefs in children. One of the main findings is that, despite faith being innate in human nature, the sources of evil in this world strive to misguide future generations from their natural disposition (fitrah) and to corrupt their beliefs. However, adherence to the Qur’an and Sunnah, along with the diligent teaching of these foundations to children and instilling love for them in their hearts, renders such misguided efforts ultimately futile.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.titleالتصحيح العقدي لمفهوم الإله عند الأطفال من خلال الرسوم المتحركةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
210.04.529.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.