Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9346
Title: القابلية للاستهواء وعلاقتها بالتوافق الدراسي عند المراهق المتمدرس (دراسة ميدانية بثانويات مدينة بريان)
Authors: فطوم, قرقاب
Keywords: القابلية للاستهواء
التوافق الدراسي
attractiveness
academic compatibility
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت دراستنا لمعرفة طبيعة العلاقة بين القابلية للاستهواء والتوافق الدراسي والفروق في القابلية والتوافق حسب متغيري الجنس والشعبة حيث تكونت عينة الدراسة من 100 تلميذ وتلميذة السنة الأولى ثانوي من ثانوية بريان، واستخدام المقياسين مقياس القابلية للاستهواء لأبو رياح ومقياس التوافق الدراسي لعبد العزيز الدريني . وبعد معالجة البيانات باستخدام الحزمة spss تم التوصل إلى النتائج التالية: - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين القابلية للاستهواء والتوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية في القابلية للاستهواء لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي تعزى لمتغير الجنس. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي تعزى متغير الجنس. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في القابلية للاستهواء لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي تعزى لمتغير الشعب (علمي- أدبي). - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التوافق لدى تلاميذ السنة أولى ثانوي تعزى لمتغير الشعب (علمي- أدبي).Our study aimed to find out the nature of the relationship between the ability to appeal and academic compatibility and the differences in ability and compatibility according to the variables of sex and division, where the study sample consisted of 100 male and female students of the first year of secondary school from Brian High School, and the use of the two scales scale susceptibility to appeal to Abu Riah and the scale of academic compatibility of Abdul Aziz El-Derini. After processing the data using the spss package, the following results were reached: - There is a statistically significant relationship between the ability to appeal and academic compatibility among first-year secondary students. - There are statistically significant differences in the ability to appeal to first-year secondary students due to the gender variable. - There were no statistically significant differences in academic compatibility among first-year secondary students due to the gender variable. - There are no statistically significant differences in the ability to appeal to first-year secondary students due to the variable of the people (scientific - literary). - There are no statistically significant differences in compatibility among first-year secondary students due to the variable of people (scientific - literary
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9346
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.501.pdf1.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.