Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9207
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسارة, ين النذير-
dc.contributor.authorسهيلة, بن خليفة-
dc.date.accessioned2025-02-24T08:44:47Z-
dc.date.available2025-02-24T08:44:47Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9207-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة الى معرفة اتجاه طلبة علوم الاعلام والاتصال بجامعة غرداية نحو مصداقية المضامين الاعلامية في القنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة. واندرجت دراستنا ضمن الدراسات الوصفية، معتمدين على منهج المسح الاجتماعي حيث طبقنا هذه الدراسة على العينة الطبقية قدرت ب100 مفردة من طلبة علوم الاعلام والاتصال بجامعة غرداية واعتمدنا في دراستنا على اداة الملاحظة والاستبيان ومن أهم النتائج التي توصلنا اليها:  طلبة علوم الاعلام والاتصال بجامعة غرداية يشاهدون البرامج الاخبارية في القنوات الخاصة على التلفاز ليلا مع عائلتهم لأنها الفترة الأنسب التي يرتاحون فيها لمدة لا تتجاوز ساعة كون ان هذه البرامج الاخبارية لا تتعدى هذه المدة في بثها.  الدافع الذي يسعى اليه طلبة علوم الاعلام والاتصال بجامعة غرداية من خلال مشاهدتهم للقنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة فهم الأحداث والقضايا المثارة بحيث يركزون في اختيارهم للقناة على نشر الأخبار بالتفصيل من اجل تلبية حاجياتهم المعرفية والثقافية.  يتجه أغلب اتجاهات طلبة علوم الاعلام والاتصال بجامعة غرداية نحو الحياد لمصداقية المضامين في القنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة، أي أن ثقتهم فيها من مستوى متوسط إلى قوي، حيث تعد هذه القنوات مصدر يعتمد عليه الطالب الجامعي للحصول على الأخبار والأحداث الجارية في مجتمعه بالاعتماد على عدة معايير لقياس مدى مصداقيتها متمثلة في الموضوعية والحيادية ،الجدة والتنوع في الطرح، الدقة والشمولية، والابتعاد عن كل ما يخل بمصداقية القناة لدى جمهورها كالقذف والتشهير وعدم الالتزام بمسؤوليتها المهنية والمجتمعية. The study aims to know the attitude of the students of media and communication sciences at the University of Ghardaia towards the credibility of the media contents in the private Algerian television channels. Our study included descriptive studies, relying on the social survey methodology, where we applied this study on the stratified sample of 100 students from the media and communication sciences students at the University of Ghardaia, and we use the observative way and the questionnaire analysis to do this study . The study reached many results ,the most important are:  The students of media and communication sciences at the University of Ghardaia watch news programs on private channels at night with their family because it is the most appropriate period in which they stay no more than an hour, as these news programs do not exceed this period in broadcasting.  The students ‘reason for watching private Algerian channels is understanding the events and issues raised ,that' why they choose channels publishing detailed news in order to meet their knowledge and cultural needs.  Most of the media and communication sciences' students trend towards neutrality concerning the credibility of the news content in these channels, rating their confidence in it, from average to high level .And as these channels are a source of obtaining news and current events in his community ,the student depended on several criteria To measure the level of its credibility such as objectivity and impartiality, novelty and diversity in proposition, accuracy and comprehensiveness, and avoiding anything that undermines the channel's credibility with its audience, such as slandering, defamation, and lack of commitment to its professional and social responsibilities.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالمضامين الاعلاميةEN_en
dc.subjectالقنوات التلفزيونية الخاصةEN_en
dc.subjectMedia contentsEN_en
dc.subjectPrivate TV channelsEN_en
dc.titleاتجاهات الطلبة الجامعيين نحو مصداقية المضامين في القنوات التلفزيونية الجزائرية الخاصة دراسة على عينة من طلبة قسم علوم الاعلام والاتصال بجامعة غردايEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070.04.228.pdf2.15 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.