Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9166
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorقريشي, رفيقة-
dc.date.accessioned2025-02-06T09:35:22Z-
dc.date.available2025-02-06T09:35:22Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9166-
dc.description.abstractشهد العالم الاسلامي في نطاقيه المشرقي والمغربي تطورات تاريخية مواكبة للتغيرات السياسية والاجتماعية والاقتصادية التي ميّزها النّماء الفكري على عهد عدة دول إسلامية؛ ويعود الفضل في هذا الازدهار إلى دور ثلة من المؤرخين والعلماء الذين ساهموا بكتاباتهم في إثراء الخزائن بالكتب والموسوعات متعددة الميادين أهمها علم التاريخ الشامل لمختلف مناحي حياة المجتمعات. والفترة الممتدة ما بين القرنين السابع إلى غاية التاسع الهجري / الثالث عشر إلى غاية الخامس عشر الميلادي كانت فترة رخاء وثراء فكري بالنطاقين بفضل الرحلات بينهما رغم الغارات الخارجية والمشاكل الاجتماعية، إلا أنّ التواصل الحضاري كان الصمام نحو تأصيل الثقافة والتاريخ. فهذه العوامل ساهمت في وضع قاعدة فكرية شاملةلمختلف العلوم سواء النقلية أوالعقلية خاصة علم التاريخ الذي ظهر بكتابات مؤرخين ومشايخ كبار فبرز إثر ذلك بالمشرق الاسلامي خلال الفترة محل الدراسه مؤرخين بمؤلفاتهم الموسوعية أقل ما يقال عنها مثل: المقريزي صاحب "الخطط ، ابن العديم صاحب "البغية" ،ابن الفوطي صاحب "تلخيص مجمع الآداب" ، ابن فهد صاحب "الدر الكمين" . كما برز بالمغرب الاسلامي شيخ المؤرخين ابن خلدون صاحب "العبر" ، ابن سعيد المغربي صاحب "المغرب في حلى المغرب" ، الغبريني صاحب " عنوان الدراية " ، تقي الدين الفاسي صاحب "العقد الثمين" الذين تنوعت كتاباتهم لتنوع الحقول التاريخية كالتاريخ العام والخاص ، السيّر والتراجم ، تاريخ المدن والبلدان. والغرض من هذه الدراسة تتبع آثار المؤرخين المشارقة والمغاربة وتوضيح مواطن التأثير والتأثر من جهة ، التشابه والاختلاف في كتاباتهم التاريخية من جهة أخرى . كما أسمو من خلال هذا البحث إلى المساهمة ولو بقليل في ميدان التاريخ بدراسة مقارنة اعتمدت في تحريرها على أسس ومبادئ التلميذ وشيخه ، انتهاج نفس المنهج التاريخي ، الالتقاء بين المؤرخين والأخذ بينهما ، ولتحقيق الغرض اعتمدت على مجموعة من المصادر والمراجع مقسمة الدراسة إلى مقدمة وأربعة فصول كل فصل قسم إلى ثلاثة مباحث ،لأخلص في نهاية العمل إلى بعض الاستنتاجات. The Islamic world witnessed in its eastern and western extensions some historical developments to convoy political, social and economical changes that was characterized by the conceptional improvement in many Islamic countries. The purpose behind this accession is the role of several historians who contributed with their writing in ricking the bookcases and the encyclopedia in multi fields among them the extensor history that deals with various society aspects. The era between (7–9M/13 –15D) was marked by the notional prosperity in the two extensions due to the voyages between them though the external rails and the social problems .However, the cultural communication was the window towards rocking culture and history. These factors contributed in establishing a connectional base for different sciences either the unwritten ones or the mental ones especially history that showed many writings for several historians and senior sheikhs which led to the prominence in the Islamic eastern during that era with their encyclopaedical products like:El Makrizi who wrote "Elkhota, Ibn El Adim for his " Elba Ghia" Ibn El voti writh his work "Resume of decency academy" and Ibn Fahd for "The El Dur Alkamin".As it emerged the biggest historians in the Islamic western Ibn khaldoun for his" the moral" , Ibn said El Maghrébi for " the West in the sweeten of the West" ,El Ghabrini for " knowing title" ,Taki Din El fassi " The precions contract" and all the ones who diversed their writings for the divergence of history fields like the general history and the specefic history , the bios and the versions and the history of cities and countries. The purpose frome This stydy is to follow historians path either the eastrn or the western and to clarify the affection and the slobber from one side and the similarities and differences from the oller side . As I highlight in this research the input in history field to study comparisonghy the basics and the principles of a student and his teacher , To achieve this point , I selected three groups of sources that is devided into an introduction , four chapters in which each chapter is devided three section in order to arrive at the end to some canclusions .EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectIslamic easternEN_en
dc.subjectIslamic westernEN_en
dc.subjectcomparison methodologyEN_en
dc.subjecthistorical writingEN_en
dc.subjectالمشرق الاسلاميEN_en
dc.subjectالمغرب الاسلاميEN_en
dc.subjectالمنهج المقارنEN_en
dc.subjectالتأثير التاريخيEN_en
dc.titleالكتابات التاريخية المشرقية والمغربية بين القرنين (7-9ه/13-15م) – دراسة مقارنة لنماذج مختارة –EN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Thèses de Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
908.03.31.pdf12.63 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.