Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9092
Title: | دورالاستعداد التنظيمي للتغيير نحو التعليم الإلكتروني دراسة حالة خلية التعليم عن بعد بجامعة غرداية |
Authors: | ريمة, بوقرة علا, مهاية |
Keywords: | التعليم عن بعد استعداد تنظيمي تعليم الكتروني |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | جامعة غرداية |
Abstract: | هدفت هذه الدراسة إلى تحديد مدى توافر أبعاد الاستعداد التنظيمي للتعليم الإلكتروني لدى أعضاء خلية التعليم عن بُعد في جامعة غرداية، حيث اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي مع استخدام أسلوب دراسة الحالة في الجانب التطبيقي، حيث تم جمع البيانات باستخدام استبيان موزع على جميع أعضاء خلية التعليم عن بُعد في الجامعة، والبالغ عددهم 30 موظفًا. أسفرت نتائج الدراسة عن وجود توافر منخفض وضئيل لأبعاد الاستعداد التنظيمي للتغيير (استعداد الموارد، استعداد المعرفي، استعداد الثقافي، استعداد تقنية المعلومات، استعداد الشركاء) لدى خلية التعليم عن بُعد في جامعة غرداية. - كما أشارت النتائج إلى أن مستوى ممارسة التعليم الإلكتروني من قبل عينة الدراسة في جامعة غرداية كان متوسطًا، عبرت النتائج وجود فروق في الاستعداد التنظيمي باختلاف الكليات والرتب العلمية وسنوات الخبرة. وأستدعت هذه النتائج ضرورة تعزيز أبعاد الاستعداد التنظيمي للتعليم الإلكتروني لدى خلية التعليم عن بُعد في جامعة غرداية، من خلال تطوير الموارد البشرية والمعرفية والتكنولوجية وتعزيز الشراكات المؤسسية، مما سينعكس إيجابًا على مستوى ممارسة التعليم الإلكتروني في الجامعة. This study aimed to determine the availability of dimensions of organizational readiness for e-learning among the members of the distance education unit at the University of Ghardaia. The study adopted the descriptive approach using the case study method in the application part, where data was collected using a questionnaire distributed to all 30 members of the distance education unit at the university. The results of the study revealed a low and slight availability of the dimensions of organizational readiness for change (resource readiness, cognitive readiness, cultural readiness, information technology readiness, partner readiness) among the distance education unit at the University of Ghardaia. The results also indicated that the level of e-learning practice by the study sample at the University of Ghardaia was moderate, and the results expressed differences in organizational readiness according to the colleges, academic ranks, and years of experience. These results necessitated the need to enhance the dimensions of organizational readiness for e-learning among the distance education unit at the University of Ghardaia, by developing human, knowledge, and technological resources, and strengthening institutional partnerships, which will positively reflect on the level of e-learning practice at the university |
URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9092 |
Appears in Collections: | Mémoires de Master Economie |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GES.4.405.pdf | 2.74 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.