Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9064
Title: الأفكار اللاعقلانية وعلاقتها بتقدير الذات دراسة ميدانية على عينة من التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا بثانوية ديدوش مراد المنيعة
Authors: ددابو, فاطمة الزهراء
Keywords: الأفكار اللاعقلانية
تقدير الذات
التلاميذ المعيدين لشهادة لبكالوريا.
irrational thoughts
self-esteem
students repeating a baccalaureate degree
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت دراستنا للكشف عن العلاقة بين الأفكار اللاعقلانية وتقدير الذات لدى التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي، كما تم استخدام مقياس تقدير الذات "كوبر سميت" ومقياس الأفكار اللاعقلانية "لسليمان الريحاني"، طبقت الدراسة على عينة بلغ عددها 103 تلميذ، من خلال المعالجة الإحصائية باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية (Spss.20). توصلنا إلى النتائج التالية: - تسود الأفكار اللاعقلانية لدى التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا بدرجة مرتفعة. - مستوى تقدير الذات لدى التلاميذ المعيدين في شهادة البكالوريا مرتفع. - عدم وجود علاقة بين الأفكار اللاعقلانية وتقدير الذات لدى التلاميذ المعيدين لشهادة البكالوريا. Our study aimed to reveal the relationship between irrational thoughts and self-esteem among students repeating a baccalaureate degree. The study relied on a descriptive approach. The Cooper-Smit self-esteem scale and an irrational thoughts scale by Suleiman Al-Rihani were used. The study was applied to a sample of 103 students, through statistical treatment. Using the statistical package program (SPSS20). We reached the following results: - The level of self-esteem among students repeating the baccalaureate degree is high. - Irrational thoughts prevail among students repeating the baccalaureate degree to a high degree. - There is no relationship between irrational thoughts and self-esteem among students repeating the baccalaureate degree.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9064
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.496.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.