Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9029
Title: دور التسويق الرقمي في تحقيق الميزة تنافسية دراسة حالة ميدانية - اتصالات الجزائر
Authors: سولاف, بن دوي
Keywords: الميزة التنافسية
التسويق الرقمي
مؤسسة اتصالات الجزائر
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على الدور الذي يلعبه التسويق الرقمي في تحقيق الميزة التنافسية حيت تفرض التكنولوجيات الحديثة تحديات كبيرة على تسيير الموارد البشرية في مؤسسة اتصالات الجزائر، فيتعين على الموظفين التكيف باستمرار مع التقنيات الج ديدة في التسويق مما يزيد الحاجة إلى التدريب المستمر وإدارة التغييرتدعيما لذالك قمنا بإجراء دراسة حالة في مؤسسة اتصالات الجزائر لتحديد الأثر المترتب . فقد استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي في الجانب النظري ، أما الجانب التطبيقي اعتمدنا على الاستبيان بغرض جمع بيانات تفيد في حل إشكالية البحث ، حيث تم توزيع 64 استمارة استبيان على موظفي مؤسسة اتصالات الجزائر لولايتي غرداية و المنيعة تم استرجاع 62 منها ، و قد تم تحليل هذه البيانات . ) spss. باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الاجتماعية ) 26 وقد توصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط موجبة ذات دلالة إحصائية بين أبعاد التسويق الرقمي )الجذب ، الاستغراق ، الاحتفاظ ، التعلم ، التواصل ( و أبعاد الميزة التنافسية ) خفض التكلفة ، الخدمات ، المرونة ، الوقت و التسليم ( في مؤسسة اتصالات الجزائر This study aimed to identify the role that digital marketing plays in achieving competitive advantage, as modern technologies impose significant challenges on managing of human resources in Algeria Telecom . employees must constantly adapt to new marketing technologies increasing the need for ongoing training and change management . to support this , we conducted a case study at the Algeria Telecom to determine the resulting impact . The study utilized a descriptive analytical approach in the theoretical aspect , while the practical aspect relied on a questionnaire collect data relevant to solving the research problem 64 questionnairewere distributed to employees of Algeria Telecom in the Ghardaia and El Menia regions ,with 62 responses retrieved. the data was analyzed .using the Statistical Package for the Social Sciences (SPSS.26). The study found a statistically significant positive correlation between the dimensions of digital marketing (attraction engagement , retention, learning, communication) and the dimensions of competitive advantage (cost reduction, services, flexibility, time, and delivery) in Algeria Telecom.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/9029
Appears in Collections:Mémoires de Master Economie

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MAR.4.236.pdf25.24 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.