Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8998
Title: | السلطة التربوية في العملية التعليمية في ظل المقاربة بالكفاءات |
Authors: | عباسي, أحمد عويسي, كمال |
Keywords: | السلطة التربوية المخرجات التعليمية |
Issue Date: | 1-يون-2023 |
Publisher: | جامعة غرداية |
Abstract: | أخذت السلطة التربوية للأستاذ في ضوء بيداغوجيا التدريس بالكفاءات تصورا جديدا قائما على رؤية بيداغوجية حديثة تنظر للأستاذ على أنه منظم للفعل التربوي، ومرشد للمتعلم باعتباره محور العملية التعليمية وشريك فعال في بناء تعلماته. ولتحقيق أهداف العملية التعليمية تظهر السلطة التربوية للأستاذ في شكل إجراءات وقواعد ضرورية للفعل التربوي، شرط الابتعاد عن التسلط وذلك بانتهاج الأساليب الديمقراطية والتوجيهية الإرشادية التي تساعد على بناء علاقة بيداغوجية، تشاركية وتفاعلية بين الأستاذ والمتعلم، تساهم في ضمان مخرجات تعليمية على المستوى المعرفي والقيمي والسلوكي. The teacher's educational authority in the light of the pedagogy of teaching with competencies took a new vision based on a modern pedagogical vision that considers the teacher as an organizer of the educational act, a guide for the learner as the focus of the educational process and an effective partner in building his learnings. In order to achieve the goals of the educational process, the teacher's educational authority appears in the form of necessary procedures and rules for educational action, a condition of moving away from authoritarianism by adopting democratic methods and directive guidance that help build a pedagogical, participatory and interactive relationship between the teacher and the learner, which contributes to ensuring educational outcomes at the cognitive, value and behavioral levels. |
URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8998 |
ISSN: | 2507-7333 |
Appears in Collections: | قسم علم الإجتماع |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
مقال السلطة التربوية في العملية التعليمية.pdf | 1.69 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.