Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8994
Title: الرأسمال الاجتماعي للأسرة الجزائرية و دوره في تشكيل ثقافة الاستهلاك دراسة ميدانية لعينة من الأسر بمدينة الجلفة
Authors: كرفاوي, عمر
Keywords: الأسرة الجزائرية
الرأسمال الاجتماعي
الرأسمال الثقافي
الرأسمال الاقتصادي
ثقافة الاستهلاك
Consumer
Economic capital
Cultural capital
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: إن الأسرة تُعتبر واحدة من أهم المؤسسات الاجتماعية التي تضطلع بدور رئيسي في تشكيل وتنمية الفرد اجتماعيًا. فهي تعزز من عملية التنشئة الاجتماعية للأفراد، وتمكنهم من اكتساب وفهم القيم والمعايير التمعية، مما يساهم في تمكينهم وتأهيلهم للتكيف مع متطلبات المجتمع وظروفه المختلفة. بفضل هذه التنشئة، يتحول الفرد من كائن بيولوجي إلى كائن اجتماعي ُمشارك في تشكيل هويته وموقعه في المجتمع، تطورت الثقافات وتنوعت بتنوع أنماط معيشة الشعوب في تطورها، مما أنتج سلوكيات إرتبطت بمجموعة من المنتجات التي تتناسب مع طبيعة الاستهلاك البشري ضمن منظومة فكرية ثابتة ومعتمدة على نقاٍط واضحة ومفهومة، مما أدى إلى ظهور فكر ثقافي خاص بكل أسرة وفق رساميل ومحددات أسرية مؤثرة على أسلوبها ونمطها الاستهلاكي . يشير هذا التطور إلى كيفية تأثير الأنماط الثقافية الجديدة على سلوك الأسر والمجتمعات.The family is considered one of the most important social institutions, playing a key role in the social shaping and development of the individual. It fosters the socialization process, enabling individuals to acquire and understand societal values and norms, thereby empowering and equipping them to adapt to the demands and diverse circumstances of their community. Thanks to this socialization cycle, an individual transforms from a biological being into a social entity, participating in shaping their identity and position within society. Cultures have evolved and diversified with the variety of lifestyles across different peoples throughout history, generating behaviors associated with a range of products that align with the nature of human consumption within a fixed intellectual framework based on clear and understandable principles. This has led to the emergence of a specific cultural mindset for each family, shaped by influential familial capital and constraints that impact their consumption style and patterns. This evolution underscores how new cultural patterns influence the behaviors of families and communities.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8994
Appears in Collections:Thèses de Doctorat

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
308.03.53.pdf4.1 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.