Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8908
Title: مستوى الأداء البيداغوجي عند أساتذة التعليم الابتدائي وعلاقته بالرضا الوظيفي جراء نظام التفويج المعتمد عليه كإجراء وقائي من وباء كورونا دراسة ميدانية لأساتذة مدرسة الثبات وابتدائية الشيخ حمو عيسى النوري مدينة بنورة ولاية غرداية
Authors: عشور, إبراهيم
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: موضوع المذكرة " مستوى الأداء البيداغوجي عند أساتذة التعليم الابتدائي ببلدية بنورة ولاية غرداية وعلاقته بالرضا الوظيفي جراء نظام التفويج المعتمد عليه كإجراء وقائي من وباء كورونا" حيث هدفت الدراسة إلى الوقوف على مستوى الأداء البيداغوجي ومستوى الرضا الوظيفي لدى أساتذة التعليم الابتدائي في كل من مدرسة الشيخ حمو عيسى النوري العمومية ومدرسة الثبات الحرة، والتعرف على وجود العلاقة أو عدمه بين الأداء البيداغوجي والرضا الوظيفي، وإبراز الفروق في العلاقة بين الأداء البيداغوجي والرضا الوظيفي تعزى لمتغير نوع المؤسسة التعليمية، الجنس، الخبرة، ولتحقيق هذه الأهداف اعتمد الطالب على المنهج الوصفي الارتباطي ، و استخدم لذات الغرض استبانتين: مقياس الأداء البيداغوجي الذي يتكون من44 عبارة ومقياس الرضا الوظيفي الذي يتكون من 28 عبارة، وبعد دراسة خصائصهما السيكومترية تم توزعهما على عينة الدراسة الأساسية التي تتكون من 37 أستاذا في كل من مدرسة الثبات وابتدائية الشيخ حمو عيسى النوري، وبعد تفريغ البيانات ودراستها إحصائيا توصلت إلى النتائج التالية: - مستوى الأداء البيداغوجي لأساتذة التعليم الابتدائي في ظل نظام التفويج لمدرستي الشيخ حمو عيسى النوري ومدرسة الثبات مرتفع، أما مستوى الرضا الوظيفي لأساتذة التعليم الابتدائي في ظل نظام التفويج لمدرستي الشيخ حمو عيسى النوري ومدرسة الثبات متوسط. - وجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الأداء البيداغوجي والرضا الوظيفي لدى أساتذة التعليم الابتدائي في ظل نظام التفويج بمدرستي الشيخ حمو عيسى النوري ومدرسة الثبات ببلدية بنورة ولاية غرداية". لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في العلاقة بين الأداء البيداغوجي والرضا الوظيفي تعزى لمتغير نوع المؤسسة التعليمية، الجنس، الخبرة. وفي الآتي ثلاث توصيات أساسية: • تدريب المعلمين بصورة منتظمة وتوفير حصص تكوينية متنوعة للأساتذة لتمكينهم من استخدام وسائل التعليم الحديثة، بما يؤثر في رفع من مستوى الأداء البيداغوجي ورفع مستوى الرضا الوظيفي. • الوقوف على تحسين العلاقات بين الزملاء في المدرسة من أجل تبادل الخبرات، مع الاهتمام به وذلك بتوفير كل ما يلزم الموقف التعليمي من وسائط إيضاحية.   The theme of the memorandum is "The level of pedagogical performance of primary education professors in the municipality of Noura of Gardaya and its relationship with job satisfaction as a result of the coronavirus preventive measure". The study aimed to determine the level of pedagogical performance and the level of job satisfaction of primary education professors at both Sheikh Hamou Issa Al-Nuri Public School and Al-Thabat Free School. and identifying the relationship or lack thereof between pedagogical performance and job satisfaction, Highlighting the differences in the relationship between pedagogical performance and job satisfaction attributable to the variable type of educational institution In order to achieve these objectives, the student relied on the associative descriptive curriculum, using two examples for the same purpose: A pedagogical performance measure consisting of 44 phrases and a functional satisfaction scale consisting of 28 phrases. After studying their psychometric characteristics, they were distributed to the basic study sample of 37 professors in both the School of Persistence and the elementary Sheikh Hamou Issa Al-Nouri, and after the data was released and statistically studied, the following results were reached : -The level of pedagogical performance of primary education teachers under the fooling system of Sheikh Hamu Issa Al-Nuri and Al-Thabat schools is high. The level of job satisfaction of primary education teachers under the fooling system of Sheikh Hamou Issa Al-Nuri and Al-Thabat schools is medium. -a statistically significant correlation between pedagogical performance and job satisfaction of primary education professors under the screening system of Sheikh Hamou Issa Al-Nouri and Al-Thabat School in the municipality of Noura, Ghardaya State ". -There are no statistically significant differences in the relationship between pedagogical performance and job satisfaction attributable to the variable type of educational institution, gender, and experience. Three key recommandations are as follows : • Systematic training of teachers and the provision of various training classes to teachers to enable them to use modern teaching methods, which affects the improvement of pedagogical performance and the raising of job satisfaction. • Identify the improvement of relationships between school colleagues in order to share experiences, with interest, by providing all necessary pedagogical modes.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8908
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.488.pdf3.57 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.