Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8907
Title: تأثير صناعة المحتوى في مواقع التواصل الاجتماعي على قيم المجتمع الجزائري دراسة ميدانية على عينة من شباب بلدية متليلي ولاية غرداية
Authors: زيطة, صفاء
Keywords: صناعة المحتوى
مواقع التواصل الاجتماعي
Content creation
Social media
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: تدور مشكلة دراستنا حول تأثير صناعة المحتوى في مواقع التواصل الاجتماعي على قيم المجتمع الجزائري حيث هدفت الدراسة إلى التعرف على ماهية هذا التأثير على عينة من شباب بلدية متليلي ولاية غرداية، وقد حاولنا معالجة هذا الموضوع من خلال طرح التساؤل العام التالي : ما مدى تأثير صناعة المحتوى في مواقع التواصل الاجتماعي على قيم المجتمع الجزائري؟ ومن ثم وضعنا فرضيات هذه الدراسة التي مفادها أن: هنالك تأثير لصناعة المحتوى في مواقع التواصل الاجتماعي على القيم الدينية للمجتمع الجزائري، كما أن هنالك تأثير لصناعة المحتوى في مواقع التواصل الاجتماعي عادات وتقاليد المجتمع الجزائري، ولتحقيق أهداف الدراسة اعتمدنا على المنهج الوصفي، وتم فيها الاعتماد على الملاحظة والاستبيان الإلكتروني الذي يتكون من 31 سؤال وينقسم إلى أربعة محاور أساسية، طبّق توزيعها على عينة قوامها 101 شاب وشابة تشمل مختلف الخلفيات التعليمية والاجتماعية، وكان اختيارنا للعينة قصديا، وبعد تطبيق أداتي الدراسة وجمع البيانات المتحصل عليها تم تفريغها مباشرة في برنامج التحليل الاحصائي Spss واستخدمنا جملة من الأساليب المنهجية والاحصائية لتحليل النتائج المتحصل عليها، لنتوصل في الأخير إلى النتائج التالية وأهمها : - أن المستخدمين الذين يتابعون المحتويات لفترات طويلة قد طوّروا علاقة أكثر استقرارًا مع المحتويات الدينية المتاحة، فهم أصبحوا قادرين على التكيف مع المحتوى أو تجاوز التأثيرات السلبية والتركيز على الجانب الإيجابي. - هناك توازن بين التمسك بالعادات والتقاليد وبين الانفتاح على الأفكار الجديدة والمبتكرة، مما يعكس طبيعة المجتمع الديناميكية وتنوع اهتمامات أفراده. Our study addresses the impact of content creation on social media on the values of Algerian society. The research aimed to explore this effect on a sample of youth from Metlili, Ghardaia. We tackled this topic by posing the following overarching question: How much does the content creation on social media influence the values of Algerian society? We then established the hypotheses of this study, which suggest that: content creation on social media has an impact on the religious values of Algerian society, as well content creation on social media has an impact on the customs and traditions of the community. To achieve the objectives of this study, we utilized the descriptive approach, relying on observation and an online questionnaire consisting of 31 questions divided into four main sections. This questionnaire was distributed to a sample of 101 young men and women from various educational and social backgrounds, selected randomly. After administering the study tools and collecting the data, we directly entered it into the SPSS statistical analysis software. We employed various methodological and statistical techniques to analyze the obtained results, ultimately leading us to the following key findings: - Users who engage with content for extended periods have developed a more stable relationship with available religious material. They have become adept at adapting to the content or overcoming negative influences while focusing on its positive aspects. - There is a balance between adhering to customs and traditions and being open to new and innovative ideas, which reflecting the dynamic nature of the community and the diverse interests of its members.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8907
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
308.04.281.pdf2.11 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.