Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8903
Title: | أثر التطبيقات الرقمية للتعليم عن بعد في التحصيل العلمي طلاب جامعة غرداية أ نموذجا |
Authors: | عبد المؤمن, جوادي شمس الدين خالد, عبد الحق |
Keywords: | تحصيل علمي |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | جامعة غرداية |
Abstract: | لقد هدفت الدراسة الى التعرف على أثر التطبيقات الرقمية للتعليم عن بعد في التحصيل العلمي لطلاب جامعة غرداية ، و لتحقيق اهداف الدراسة تم استخدام المنهج الوصفي التحليلي ، وتمثلت الأداة في استبانة تم توزيعها على عينة تكونت من ) 70 ( طالب وطالبة في كلية العلوم الاقتصادية والتجارية وعلوم التسيير، وبعد معالجة البيانات احصائيا باستخدام برنامج SPSS ، وأسفرت هذه الدراسة الى مجموعة من النتائج نذكر منها وجود أثر إيجابي ومعنوي للتطبيقات الرقمية للتعليم عن بعد من قبل الطلبة في التحصيل العلمي و كذلك أظهرت النتائج أن استخدام منصة كلاس روم يعزز من تفاعل الطلبة مع المواد التعليمية وأن منصة مودل توفر بيئة تعليمية تفاعلية تسهل الوصول إلى المواد الدراسية، وبعتبر يوتيوب كمصدر تعليمي يتيح للطلبة الوصول إلى مجموعة واسعة من الفيديوهات التعليمية التي تسهل فهم المفاهيم الدراسية بشكل أعمق وأكثر تفاعلا ا . بناءا على نتائج الدراسة، توصي هذه الدراسة بضرورة تعزيز استخدام التطبيقات الرقمية في التعليم بشكل أكبر، نظراا لأثرها الإيجابي في تحسين التحصيل العلمي للطلبة. كما نوصي بتوفير برامج تدريبية للمعلمين على كيفية استخدام هذه التطبيقات بفعالية The objective of the study was to identify the impact of digital applications of distance education on the educational attainment of students at the University of Ghardaia. To achieve the aims of the study, the analytical descriptive approach was used. The tool was to identify a sample of 70 students at the Faculty of Economics, Commerce and Management Sciences, and after the statistical processing of data using the SPSS programme, This study resulted in a set of results showing a positive and significant impact of digital applications for distance learning by students on academic achievement. The results also showed that using the Classroom platform enhances students’ interaction with educational materials and that the Moodle platform provides an interactive educational environment that facilitates access to study materials. YouTube is considered an educational resource that allows students to access a wide range of educational videos that facilitate a deeper and more interactive understanding of academic concepts. Based on the results of the study, we recommend the need to further enhance the use of digital applications in education, given their positive impact on improving students’ academic achievement. We also recommend providing training programs for teachers on how to use these applications effectively |
URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8903 |
Appears in Collections: | Mémoires de Master Economie |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
GES.4.398.pdf | 7.32 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.