Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8873
Title: استخدام الأطفال في صناعة المحتوى الإعلامي عبر مواقع التواصل الاجتماعي دراسة تحليلية لعينة من الفيديوهات-عبر منصة تيك توك-
Authors: حفصة, شنقاش
سهيلة, نونمة
Keywords: صناعة المحتوى
مواقع التواصل الاجتماعي
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: تناولت دراستنا موضوع إستخدام الأطفال في صناعة المحتوى الإعلامي عبر منصة التيك توك كأحد أبرز مواقع التواصل الاجتماعي اليوم ،حيث هدفت هذه الدراسة للتعرف على مضمون وشكل محتويات هذه الفيديوهات من خلال دراسة تحليلية لعينة من الفيديوهات عبر منصة التيك توك، وانطلقت دراستنا من التساؤل الرئيسي: ما طبيعة المحتوى الإعلامي الذي يُستخدم فيه الأطفال عبر منصة التيك توك؟ وتندرج دراستنا ضمن الدراسات الوصفية بحيث اعتمدنا على المنهج المسحي، واستخدمنا الملاحظة وأداة تحليل المحتوى على عينة من الفيديوهات قدرت ب16فيديو تم اختيارهم بطريقة قصديه .وقد توصلنا إلي مجموعة من النتائج أهمها: − كل المحتويات الإعلامية التي يستخدم فيها الأطفال عبر منصة التيك توك محتويات ترفيهية ودينية بدرجة أقل، ورغم ذلك كان إتجاه هذه المحتويات إيجابيا نظرا لعدم تضمنه سلوكات وتصرفات لا أخلاقية . − اكدت ان الدراسة فئة الذكور أكثر إستخداما في صناعة المحتوى الإعلامي عبر منصة التيك توك ،خاصة في الفئة العمرية(5_8) سنوات . − تعمل المحتويات الإعلامية التي يستخدم فيها الأطفال عبر منصة التيك توك على بث وغرس قيم الفرح وترويح عن النفس بشكل كبير. − جميع الفيديوهات التي يستخدم فيها الأطفال عبر منصة التيك توك بُثت من المنزل، وظهر فيها الأطفال بتسريحة شعر عادية ولباس عادي، مستخدمين اللغة العامية في التعبير عن محتوياتهم. Our study focused on the use of children in media content creation on the tik tok platform, which is one of the most prominent social media sites today. The aim of this study was to explore the nature and format of these videos though an analytical study of a sample of videos on the tik tok platform. Our research was driven by the primary question: -What is the nature of media content in which Algerian children are used on the tik tok platform? Our study falls within the scope of descriptive studies, utilizing a survey methodology. we employed observation and content analysis tools on purposive sample of 16 videos. The main findings of our study are as follows: *most media content involving children on the tik tok platform is of entertaining nature, with a smaller portion being religious. despite this the overall direction of this content is positive, as it does not include unethical behaviours or actions. *male children are more frequently used in media content creation on tik tok, particularly in the age group of 5-8 years. *the media content involving children on tik tok aims to broadcast and instill values of entertainment and enjoyment. *most of the videos featuring children on tik tok are filmed at home, with children appearing in ordinary hairstyles and clothing, and using colloquial language to express their content.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8873
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070.04.218.PDF2.18 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.