Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8802
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorصفية, جبريط-
dc.date.accessioned2024-10-30T09:01:39Z-
dc.date.available2024-10-30T09:01:39Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8802-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى الكشف على طبيعة العلاقة القائمة بين الرضا عن الحياة وكل من التفاؤل والتشاؤم لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية، وكذلك معرفة الفروق في الرضا عن الحياة وفي التفاؤل والتشاؤم والتي حسب متغير سنوات الخبرة. إعتمدنا في هذه الدراسة على المنهج الوصفي لملائمته طبيعة وأهداف الدراسة،حيث تتكونت عينة الدراسة من(100) أستاذ وأستاذة من أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية، اختيرت مؤسساتهم بطريقة عشوائية، وبتطبيق أدوات الدراسةوالمتمثلة في مقياس الرضا عن الحياة من إعداد مجدد الدسوقي (1996)، ومقياس التفاؤل والتشاؤم من إعداد أحمد عبد الخالق (1996)،وبعد جمع البيانات وإجراء المعالجة الإحصائية تم التوصل إلى النتائج التالية: - توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن الحياة والتفاؤل لدى أساتذة التعليم الابتدائي ببلدية غرداية. - لا توجد علاقة ذات دلالة إحصائية بين الرضا عن الحياة والتشاؤم لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في الرضا عن الحياة حسب متغير سنوات الخبرة لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في التفاؤل والتشاؤم حسب متغير سنوات الخبرة لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غرداية. This study aims to reveal the nature of the relationship between life satisfaction and both optimism and pessimism among primary school teachers in the municipality of Ghardaia, as well as to know the differences in life satisfaction and optimism and pessimism that are attributed to the variable of years of experience. In this study, we relied on the descriptive approach for its suitability to the nature and objectives of the study, as the study sample consisted of (100) male and female primary school teachers in the municipality of Ghardaia, their institutions were chosen randomly, and by applying the study tools represented in the life satisfaction scale prepared by Mujaddid Al-Dasouqi (1996), and the optimism and pessimism scale prepared by Ahmed Abdel Khaleq (1996), and after collecting the data and conducting statistical processing, the following results were reached: - There is a statistically significant relationship between life satisfaction and optimism among primary school teachers in the municipality of Ghardaia. - There is no statistically significant relationship between life satisfaction and pessimism among primary school teachers in the municipality of Ghardaia. - There are no statistically significant differences in life satisfaction according to the variable of years of experience among primary school teachers in the municipality of Ghardaia. - There are no statistically significant differences in optimism and pessimism according to the variable of years of experience among primary school teachers in the municipality of Ghardaia.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالرضا عن الحياةEN_en
dc.subjectالتفاؤلEN_en
dc.subjectالتشاؤمEN_en
dc.subjectاستاذ التعليم الإبتدائيEN_en
dc.subjectlife satisfactionEN_en
dc.subjectoptimism, pessimismEN_en
dc.titleالرضا عن الحياة وعلاقته بالتفاؤل والتشاؤم لدى أساتذة التعليم الإبتدائي ببلدية غردايةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.484.pdf2.36 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.