Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8798
Title: استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية و علاقتها بأساليب المعاملة الوالدية المدركة دراسة ميدانية على التلاميذ المقبلين على شهادة البكالوريا بثانوية حي الشيخ عامر الجديدة ببلدية بريان ولاية غرداية
Authors: سارة, كروشي
Keywords: استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية
أساليب المعاملة الوالدية المدركة
التلاميذ المقبلين على شهادة البكالوريا
coping strategies for psychological stress
perceived parental parenting styles
high school students preparing for the baccalaureate certificate
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت هذه الدراسة إلى معرفة العلاقة بين استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية وأساليب المعاملة الوالدية المدركة لدى التلاميذ المقبلين على شهادة البكالوريا، إضافة إلى معرفة الفروق في استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية تبعا لمتغير الجنس والشعبة. حيث اخترنا تلاميذ مرحلة البكالوريا بثانوية حي الشيخ عامر الجديدة ببلدية بريان ولاية غرداية كعينة لموضوع الدراسة، والذي بلغ عددهم )109( تلميذا. وقد تم الاعتماد على المنهج الوصفي. أما بالنسبة لأداة الدراسة فقد تم استخدام مقياس استراتيجيات المواجهة " لفولكمان ولازاروس" )1988(، ومقياس أساليب المعاملة الوالدية المدركة " لأمبو AMBU" )1980( لتحقيق أهداف الدراسة. وقد توصلت نتائج الدراسة إلى أنه: - لا توجد علاقة ارتباطية بين استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية وأساليب المعاملة المدركة السوية للأب والأم، بينما توجد علاقة ارتباطية عكسية ضعيفة بين استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية وأساليب المعاملة المدركة غير السوية للأب والأم لدى التلاميذ المقبلين على شهادة الباكالوريا. - لا تختلف استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى التلاميذ المقبلين على شهادة البكالوريا باختلاف الجنس. - لا تختلف استراتيجيات مواجهة الضغوط النفسية لدى التلاميذ المقبلين على شهادة البكالوريا باختلاف الشعبة. Investigate the relation ship between coping strategies for psychological stress and perceived parental parenting styles among high school students preparing for the baccalaureate certificate. Additionally, it aimed to identify differences in coping stratégies for psychological stress based on gender and academic specialization. The study focused on students from the baccalaureate stage at the Sheikh Amer New High School in the municipality of Berriane, Ghardaïa Province, Algeria, with a sample size of (109) students. A descriptive approach was employed, using the "Folkman and Lazarus" coping strategies scale (1988) and the AMPU parental parenting styles scale (1980) to achieve the study objectives. The results revealed that : - There is no statistically significant relationship between coping stratégies for psychological stress and perceived authoritative parenting styles of both father and mother among students preparing to pass the baccalaureate certificate. - coping strategies for psychological stress do not diffre among male and female students preparing for the baccalaureate certificate. - coping strategies for psychological stress do not diffre among students preparing for the baccalaureate certificate based on academic specialization.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8798
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.483.pdf2.81 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.