Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8760
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorسميحة, بلاغيث-
dc.contributor.authorفاتحة, علاوي-
dc.date.accessioned2024-10-13T13:10:59Z-
dc.date.available2024-10-13T13:10:59Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8760-
dc.description.abstractتهدف هذه الدراسة إلى التقرب من مجهودات علماء جامع القرويين بفاس لمعرفة الدور الذي لعبه في النهوض بالنشاط الفكري و العلمي في ظل نوازل القرنين السابع عشر والثامن عشر للميلاد من خلال تتبع مسار التعليم الأولي في الكتاتيب والمدارس .وتأهيل المساجد والزوايا لمستوى التعليم العالي في جامعة القرويين،كما يتطرق البحث إلى مخرجات الوقف على التعليم المكتبات وكذا إسهامات سلاطين الدولة العلوية في نشر المعرفة و تشجيع العلم والثقافة في المغرب الأقصى. This study aims to draw closer the efforts of the scholars of Al-Qarawiyyin Universityin the city of Fez to know the role it played in promoting intellectual and scientific activity inEvents that occurredon the seventeenth and eighteenth centuries AD by tracing the path of primary education in the kuttabs and schools, and the rehabilitation of mosques and Alzoay to the level of higher education at Al-Qarawiyyin University, and the outcomes of the endowment on education and libraries as well as the contributions of the sultans of the Alawite state in spreading knowledge and encouraging science and culture in the Far Morocco.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالقرويينEN_en
dc.subjectالسابع عشرEN_en
dc.subjectالثامن عشرEN_en
dc.subjectالعلويةEN_en
dc.subjectAl-QarawiyyinUniversity,FezEN_en
dc.subjectAlawiteEN_en
dc.titleجامع القرويين ودوره العلمي والثقافي في المغرب الأقصى خلال القرنين11-12ه/17-18مEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
908.04.631.pdf3.45 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.