Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8760
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | سميحة, بلاغيث | - |
dc.contributor.author | فاتحة, علاوي | - |
dc.date.accessioned | 2024-10-13T13:10:59Z | - |
dc.date.available | 2024-10-13T13:10:59Z | - |
dc.date.issued | 2024 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8760 | - |
dc.description.abstract | تهدف هذه الدراسة إلى التقرب من مجهودات علماء جامع القرويين بفاس لمعرفة الدور الذي لعبه في النهوض بالنشاط الفكري و العلمي في ظل نوازل القرنين السابع عشر والثامن عشر للميلاد من خلال تتبع مسار التعليم الأولي في الكتاتيب والمدارس .وتأهيل المساجد والزوايا لمستوى التعليم العالي في جامعة القرويين،كما يتطرق البحث إلى مخرجات الوقف على التعليم المكتبات وكذا إسهامات سلاطين الدولة العلوية في نشر المعرفة و تشجيع العلم والثقافة في المغرب الأقصى. This study aims to draw closer the efforts of the scholars of Al-Qarawiyyin Universityin the city of Fez to know the role it played in promoting intellectual and scientific activity inEvents that occurredon the seventeenth and eighteenth centuries AD by tracing the path of primary education in the kuttabs and schools, and the rehabilitation of mosques and Alzoay to the level of higher education at Al-Qarawiyyin University, and the outcomes of the endowment on education and libraries as well as the contributions of the sultans of the Alawite state in spreading knowledge and encouraging science and culture in the Far Morocco. | EN_en |
dc.publisher | جامعة غرداية | EN_en |
dc.subject | القرويين | EN_en |
dc.subject | السابع عشر | EN_en |
dc.subject | الثامن عشر | EN_en |
dc.subject | العلوية | EN_en |
dc.subject | Al-QarawiyyinUniversity,Fez | EN_en |
dc.subject | Alawite | EN_en |
dc.title | جامع القرويين ودوره العلمي والثقافي في المغرب الأقصى خلال القرنين11-12ه/17-18م | EN_en |
dc.type | Thesis | EN_en |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
908.04.631.pdf | 3.45 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.