Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8747
Title: دور الاتصال التنظيمي في تحقيق الفعالية التنظيمية داخل المؤسسة الخدماتية الجزائرية -المؤسسة الإستشفائية ترشين ابراهيم بغرداية- دراسة حالة-
Authors: عبد الرزاق, لمحارز
Keywords: إتصال تنظيمي
فعالية تنظيمية
مؤسسة خدماتية
communication organisationnelle
efficacité organisationnelle
institution de service
Organizational communication
Organizational effectiveness
Institution
Service institution
Issue Date: 13-Jun-2023
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدفت الدراسة الى التعرف على دور الاتصال التنظيمي في تحسين الفعالية التنظيمية داخل المؤسسة الخدماتية دراسة حالة مستشفى غرداية ، و ذلك من خلال الوقوف على واقع كلا المتغيرين في المؤسسة قيد الدراسة، و إبراز دور الاتصال التنظيمي في تحقيق الفعالية التنظيمية، و انطلقت دراستنا من تساؤل رئيسي هو : ما هو الدور الذي يلعبه الاتصال التنظيمي في تحقيق الفعالية التنظيمية في المؤسسة الخدماتية الاستشفائية غرداية ؟ وقد اعتمدنا على المنهج الوصفي ودراسة حالة وأستعنا بأداة الاستبيان كأداة اساسية والملاحظة والمقابلة كأدوات ثانوية مساعدة ,واما عن عينة الدراسة ومجتمع البحث, اختنارنا العينة العشوائية البسيطة, ومجتمع البحث عمال مستشفى ترشين ابراهيم غرداية وقد توصلت الدراسة الى النتائج التالية: أشارت الدراسة إلى ضرورة تحسين الاتصال التنظيمي في المؤسسات الخدمية، وذلك من خلال تطبيق سياسات وإجراءات تشجع على التواصل وتحفز الموظفين على المشاركة في صنع القرارات, وأظهرت الدراسة أن الاتصال التنظيمي يساعد في تحقيق التواصل بين الموظفين داخل المؤسسة، وبالتالي يزيد من فعالية العمل وتحسين جودة الخدمات المقدمة للمرضى وكشفت الدراسة على أهمية دور رؤساء المؤسسات في تحفيز الموظفين على التواصل وإشراكهم في L'étude visait à comprendre le rôle de la communication organisationnelle dans l'amélioration de l'efficacité organisationnelle au sein d'une entreprise de services, en étudiant le cas de l'hôpital de Ghardaïa. L'objectif était de comprendre le rôle de la communication organisationnelle danslaréalisation de l'efficacité organisationnelle. L'étude a été menée en utilisant une méthode descriptive et une étude de cas, ainsi qu'un questionnaire, des observations et des entretiens comme outils secondaires. L'échantillon était un échantillon aléatoire simple et la population étudiée était les travailleurs de l'hôpital Tarchine Ibrahim Ghardaïa. Les résultats ont montré que la communication organisationnelle doit être améliorée dans les entreprises de services en appliquant des politiques et des procédures qui encouragent la communication et incitent les employés à participer à la prise de décision. La communication organisationnelle aide à faciliter la communication entre les employés au sein d'une entreprise, ce qui augmente l'efficacité du travail et améliore la qualité des services fournis aux patients. L'étude a également souligné l'importance du rôle des chefs d'entreprise dans stimuler la communication et impliquer les employés dans la prise de décision, ce qui conduit à une plus grande satisfaction des employés et donc à une amélioration de la qualité des services. The study aimed to identify the role of organizational communication in improving organizational effectiveness within a service institution, specifically a case study of Ghardaia Hospital. The study examined both variables within the institution and highlighted the role of organizational communication in achieving organizational effectiveness. The main question guiding the study was: What is the role of organizational communication in achieving organizational effectiveness within Ghardaia Hospital? The study utilized a descriptive methodology and case study approach, with a questionnaire as the primary tool and observation and interviews as secondary tools. The sample was randomly selected from employees at Tarchine Ibrahim Ghardaia Hospital. The study found that improving organizational communication in service institutions is necessary through policies and procedures that encourage communication and employee participation in decision-making. Organizational communication helps achieve employee communication within the institution, leading to increased work effectiveness and improved quality of services provided to patients. The study also emphasized the importance of leaders in motivating employees to communicate and participate in decision-making, leading to increased job satisfaction and improved service quality.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8747
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
070.04.214.pdf3.06 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.