Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8732
Title: الصحة النفسية وعلاقتها بالدافعية التعلم لدى تلاميذ الرابعة متوسط دراسة ميدانية بمتوسطة كدية الشوف ببلدية القرارة
Authors: فطوم, كرامي
Keywords: الصحة النفسية
الدافعية للتعلم
mental health
motivation to learn
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: هدف الدراسة الحالية إلى دراسة العلاقة بين الصحة النفسية والدافعية للتعلم لدى تلاميذ الرابعة المتوسط المقبلين على شهادة، ومعرفة مستوى الصحة النفسية والدافعية للتعلم لدى تلاميذ، وكذلك معرفة الفروق ذات دلالة إحصائية في الصحة النفسية ودافعية للتعلم بالنسبة لمتغير الجنس، ولتحقيق هذه الأهداف اعتمدنا على المنهج الوصفي وعلى استبيان كل من الصحة النفسية والدافعية للتعلم، على عينة قوامها )100( تلميذ وتلميذة تم اختيارهم بطريقة العشوائية البسيطة، وبعد معالجة الإحصائية لبيانات الدراسة وباستخدام الأساليب الإحصائية تم التوصل إلى النتائج التالية: • وجود علاقة إرتباطية دالة إحصائيا بين الصحة النفسية والدافعية للتعلم لدى تلاميذ الرابعة متوسط. • يوجد مستوى متوسط لصحة النفسية لدى تلاميذ الرابعة متوسط. • يوجد مستوى متوسط لدافعية التعلم لدى تلاميذ الرابعة متوسط. • وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الصحة النفسية والدافعية للتعلم تعزى لمتغير الجنس. The current study aims to study the relationship between psychological health and motivation to learn among fourth-intermediate students who are about to obtain a certificate, and to know the level of mental health and motivation to learn among students, as well as to know the statistically significant differences in psychological health and motivation to learn in relation to the gender variable. To achieve these goals, we relied on the descriptive approach. On a questionnaire for both psychological health and motivation to learn, on a sample of (100) male and female students who were selected by a simple random method, and after statistical processing of the study data and using statistical methods, the following results were reached: • There is a statistically significant correlation between psychological health and motivation to learn among fourth-grade middle school students. • There is an average level of mental health among fourth-grade middle school students. • There is an average level of learning motivation among fourth-year middle school students. • There are statistically significant differences in psychological health and motivation to learn due to the gender variable.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8732
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.468.pdf1.27 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.