Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8727
Title: | دور وسائط التواصل الاجتماعي في تعزيز التعاون بين طلاب الجامعة "الماسنجر نموذجا " دراسة ميدانية على عينة من طلبة قسم علم الاجتماع بجامعة غرداية |
Authors: | جابر, حواش |
Keywords: | التعاون التعزيز الماسنجر Cooperation Enhancement Messenger application |
Issue Date: | 2024 |
Publisher: | جامعة غرداية |
Abstract: | تهدف هذه الدراسة إلى الكشف عن دور مواقع التواصل الاجتماعي وبالتحديد تطبيق الماسنجر في تعزيز التعاون بين الطلبة ، حيث تمحورت إشكالية الدراسة في ما إذا كان تطبيق الماسنجر وسيلة للتواصل فقط أم يتعداه إلى تعزيز التعاون، وتهدف الدراسة إلى التعرف على أحد وجوه الإعلام الجديد وهي مواقع التواصل الاجتماعي، ومعرفة بعض عادات وأنماط التفاعل بين الطلبة الجامعيين لتطبيق الماسنجر، والكشف عن دور مواقع التواصل الاجتماعي في تعزيز التعاون فيما بينهم وعلى هذا الأساس طرحنا عدة تساؤلات منها: -هل هناك تعاون بين الطلبة في شؤونهم الجامعية من خلال تطبيق الماسنجر أم لا ؟. -هل حجم التعاون بين الطلبة من خلال تطبيق الماسنجر يختلف باختلاف حجم ونوع المجموعة ؟ - هل للأعضاء النشطين داخل المجموعة دور في تعزيز التعاون على الماسنجر ؟ وللإجابة على هذه الأسئلة ،فقد انتهج الطالب في هذه الدراسة المنهج الوصفي التحليلي ، مستعملا تقنية الاستمارة في جمع البيانات، و تطبيقها على عينة من طلبة قسم علم الاجتماع بجامعة غرداية، وأسفرت على عدة نتائج منها: -أن تطبيق المسجر تعدى أن يكون وسيلة تواصل إلى وسيلة تعاون بين الطلبة. -يزداد حجم التعاون كلما نقص حجم المجموعة، وللأعضاء النشيطين دور في تعزيز التعاون. This study aims to reveal the role of social networking sites, specifically the Messenger application, in enhancing cooperation among students. The problem of the study centers on whether the Messenger application is only a means of communication or goes beyond it to enhance cooperation. The study aims to identify one of the aspects of the new media, which is social networking sites; it intends to understand some habits and patterns of interaction among university students who use Messenger; and reveal the role of social networking sites in enhancing cooperation among them. On this basis, we raised several questions, including: Is there cooperation between students in their university affairs through the Messenger application or not? - Does the amount of cooperation between students through the Messenger application differ depending on the size and type of the group? - Do the active members within the group have a role in enhancing cooperation on Messenger? To answer these questions, the study adopted the descriptive analytical approach, using the questionnaire technique to collect data, and applied it to a sample of students from the Department of Sociology at the University of Ghardaia, and it resulted in several results, including: -The Messenger application goes beyond being a means of communication to being a means of cooperation between students The volume of cooperation increases as the size of the group decreases, and active members have a role in promoting cooperation. |
URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8727 |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
308.04.270.pdf | 29.98 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.