Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8707
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | عمار, شرقي | - |
dc.date.accessioned | 2024-09-26T08:48:15Z | - |
dc.date.available | 2024-09-26T08:48:15Z | - |
dc.date.issued | 2023 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8707 | - |
dc.description.abstract | يركز بحثنا هذا في دراسة واقع المقروئية لدى الطالب الجامعي وإنعكاستها على رصيده المعرفي ، ولقد حاولت من خلال هذا البحث فهم دورها في ضعف رصيده المعرفي منطلقين من اشكالية: هل أدت إشكالية تردي ثقافة المطالعة إلى خلق ضعف في التحصيل المعرفي لدى الطالب الجامعي ؟ وتفرعت عنه التساؤلات الفرعية التالية: - هل لتردي ثقافة المطالعة لهــــا علاقة بالتنشئة الاجتماعية للطالب الجامعي؟ - هل لـرأسمال الثقافي إرتباط بثقافة المطالعة للطالب الجامعي وتحصيله المعرفي؟ اعتمدنا على فرضيات الدراسة التالية: الـفرضيـة العامــــة: - أدت إشكالية تردي ثقافة المطالعة للطالب الجامعي إلى خلق ضعف في التحصيل المعرفي. وفـرضيـات جـزئية: - التنشئة الاجتماعية لها علاقة مكملة بثقافة المطالعة للطالب الجامعي. - لرأسمال الثقافي إرتباط كبير بثقافة المطالعة للطالب الجامعي ودوره في تحصيل المعرفي. وقد اعتمدنا على نظرية رأس المال الثقافي لبيار بورديو التي تتلائم مع نوع هذه الدراسة مع الاعتماد على منهج الكمي لأجل التمكن من الحصول على الحقائق واعتمدنا على التحليل الإحصائي للمعطيات معتمدين علي العينة العشوائية البسيطة التي شملت كانت 102 مفردة وفي الأخير توصلنا الي واقع المقروئية لدى الطالب الجامعي وإنعكاستها على رصيده المعرفي ، وذلك بناءا على جملة الافتراضات التي قمنا بوضعها وما استخلصناه من الدراسة الميدانية كان كالتالي: ان نتائج الفرضية الأولى التي تقول أنه التنشئة الاجتماعية لها علاقة مكملة بثقافة المطالعة للطالب الجامعي قد تحققت، وذلك من خلال ثبوت علاقة بين متغيرات الفرضية فمؤشرات المفاهيم بعد دراستها ومناقشتها وجدنا أن: من خلال رصد نسب إقبال على المطالعة بحيث أن جملة المبحوثين الذين بلغت نسبة 56.87% والتي تدعمها 57.34% من مجموع الإناث اللواتي لا يقبلن على المطالعة، كما نستنتج أن النسبة الأكبر ممن أجابوا أنه توجد نوادي أو جمعيات ثقافية في منطقتهم بنسبة 57.89%، وأكدوا على عدم انخراطهم في النوادي أو الجمعيات الثقافية، كما نستنتج أن النسبة الأكبر من المبحوثين التي تقدر بنسبة 50.98% يتعرضون لعائق نفسي إجتماعي وعائق اقتصادي معا يمنعهم عن تكوين ثقافة المطالعة المنتظمة، بالإضافة إلى أن النسبة الأكبر والتي تقدر بنسبة 60.79% من أفراد عينتنا صرحوا أنهم لا يقبلون على المطالعة، وتدعمها 66.20% الذي أكدوا أنهم يفضلون قراءة كتب للمؤلفين العرب، كما أن النسبة الأكبر والتي تقدر بنسبة 59.81% من أفراد عينتنا صرحوا أن الدخل الشهري لأسرتهم أكثر من 30000 دج، وتدعمها 90.9% ممن أكدوا أن أفراد الأسرة لا تهتم القراءة. أما الفرضية الثانية التي تقول أن لرأسمال الثقافي إرتباط كبير بثقافة المطالعة للطالب الجامعي ودوره في التحصيل المعرفي، فقد تحققت هذه الفرضية. من خلال رصد نسب تفضيل القراءة من الهاتف حيث أن نسبة نحو 62.70% يفضلون القراءة من الهاتف، وتدعمها 73.68% من الذين أجابوا بأنهم لا تتوفر لديهم الوسائل التكنولوجية الحديثة المساعدة على البحث والمطالعة، كما قدرت نسبة أفراد عينة البحث الذين أجابوا أن المكتبة الجامعية تقدم معارض للكتب والتي تقدر نسبتهم بـ 62.74%، كما أكدوا أن المكتبة الجامعية تقوم ببرامج تحسيسية من أجل ثقافة المطالعة، بالإضافة إلى أن المكتبة الجامعية لا تساير التطورات التكنولوجية الحديثة، والتي تقدر نسبتهم بـ 74.51%، كما أكدوا أن ضعف التحصيل المعرفي يعود إلى تردي ثقافة المطالعة والعزوف عنها، وهذا يعكس لنا الطرق والوسائل التقليدية التي تستخدمها المكتبة الجامعية في أدائها مهامها، كما أن هناك تراجع في عدد الكتب المستعارة من قبل الطلاب الجامعيين كل سنة. The reality of readability among university students and its repercussions on his cognitive balance, trying to understand its role in the weak balance of knowledge, starting from the problem: Did the problem of the deterioration of the culture of reading create a weakness in the cognitive achievement of the university student? The following sub-questions emerged from it: - Does the decline in the reading culture have anything to do with the socialization of university students? - Does cultural capital have a connection to the university student’s reading culture and his cognitive achievement? We relied on the following study hypotheses: The general hypothesis: - The problem of the deterioration of the reading culture for university students led to the creation of a weakness in cognitive achievement. And partial hypotheses: Socialization has a complementary relationship with the university student’s reading culture. Cultural capital has a great connection with the university student's reading culture and its role in knowledge acquisition. We relied on the rhyme capital theory of Pierre Bourdeua, which is compatible with the type of this study, with reliance on the quantitative approach in order to be able to obtain the facts, and we relied on statistical analysis of the data, relying on the simple random sample that included 102 items. Finally, we concluded that the problem of the deterioration of the culture of reading creates a weakness in the cognitive achievement of the university student, based on a number of assumptions that we made and what we concluded from the field study was as follows: The results of the first hypothesis, which says that socialization has a complementary relationship with the reading culture of the university student, have been achieved, by establishing a relationship between the variables of the hypothesis and the indicators of concepts, After studying and discussing them, we found that: By monitoring the rates of interest in reading, so that the total number of respondents who reached 56.87%, which is supported by 57.34% of the total number of females who do not accept reading, we also conclude that the largest percentage of those who answered that there are clubs or cultural associations in their area by 57.89%, and they emphasized that They are not involved in clubs or cultural associations. We also conclude that the largest percentage of the respondents, estimated at 50.98%, are exposed to a psychological, social and economic obstacle together that prevents them from forming a culture of regular reading, in addition to that the largest percentage, which is estimated at 60.79% of our sample, stated that they do not They accept reading, and it is supported by 66.20% who affirm that they prefer reading books by Arab authors, and the largest percentage, estimated at 59.81% of our sample members, stated that the monthly income of their family is more than 30,000 DZD, and it is supported by 90.9% who confirmed that family members do not care about reading. As for the second hypothesis, which says that cultural capital has a great connection with the university student's reading culture and its role in cognitive achievement, This hypothesis has been fulfilled. By monitoring the percentage of preference for reading from the phone, as the percentage of about 62.70% prefer reading from the phone, and this is supported by 73.68% of those who answered that they do not have modern technological means to assist in research and reading. The percentage of individuals in the research sample who responded that the university library offers exhibitions was also estimated. For books, their percentage is estimated at 62.74%. They also confirmed that the university library carries out awareness-raising programs for the culture of reading. In addition, the university library does not keep pace with modern technological developments, which their percentage is estimated at 74.51%. They also confirmed that the weakness of cognitive achievement is due to the deterioration of the reading culture. And the reluctance to do so, and this reflects to us the traditional methods and means used by the university library in performing its tasks, and there is also a decline in the number of books borrowed by university students every year. | EN_en |
dc.publisher | جامعة غرداية | EN_en |
dc.subject | المقروئية | EN_en |
dc.subject | الطالب الجامعي | EN_en |
dc.title | واقع المقروئية لدى الطالب الجامعي وانعكاساتها على رصيده المعرفي ــ دراسة ميدانة لعينة من طلبة قسم علم الاجتماع و الديمغرافيا بجامعة غردايةــ | EN_en |
dc.type | Thesis | EN_en |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
308.04.269.pdf | 1.64 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.