Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8703
Title: | أسباب توجيه الأبناء نحو الدروس الخصوصية في المرحلة الإبتدائية دراسة ميدانية لعينة من أولياء ضاية بن ضحوة |
Authors: | دليلة, لشهب |
Keywords: | الدروس الخصوصية المرحلة الإبتدائية الرأسمال الثقاف Private lessons Primary stage cultural capital |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | جامعة غرداية |
Abstract: | يتمحور موضوع دراستنا حول معرفة الأسباب المؤدية إلى توجيه الأبناء نحو الدروس الخصوصية في المرحلة الإبتدائية ،لذلك فإن وجهته الميدانية كانت منهج دراسة حالة ل 12 ولي أبنائهم يزاولون الدروس الخصوصية ، قمنا بالإستعانة بأسلوب المقابلة ، الهدف من هذه الدراسة معرفة الأسباب التي أدت الى توجيه الأولياء أبنائهم نحو الدروس الخصوصية في المرحلة الأبتدائية من وجهة نظر العينة،كما أننا تطرقنا إلى تحليل و تفسير هذه الأسباب سوسيولوجيا ، كما أردنا تقديم حلول و مقترحات للتقليل من هذه الظاهرة ، بعد الدراسة الميدانية توصلنا إلى النتائج الآتية أبرزها أن الرأسمال الثقافي و المادي عند الأولياء بالإضافة إلى ضعف المستوى العلمي للتلاميذ مع بعض الأسباب الأخرى المتمثلة في نقص الكفاءة التدريسية للمعلم و إصلاحات المنظومة التربوية التي تتضمن البرنامج المكثف ، دور كبير في توجيه الأبناء نحو الدروس الخصوصية في المرحلة الإبتدائية. Our study aims to find out the reasons for directing children towards private lessons in the primary stage , The field study was based on 12 parents Parents whose children are studying private lessons , We used the interview method , The goal of this study is to find out the reasons that led parents to direct their children towards private lessons, We also analysed these reasons sociologically , We wanted to provide solutions and proposals to reduce this phenomenon , After the field study, we reached the following results , The cultural and material capital of parents, In addition to the poor scientific level of students with some other reasons In addition to the poor scientific level of students with some Other reasons for the lack of teaching efficiency of the teacher, Reforms of the educational system that include the intensive program, A major role in directing children towards private lessons in the primary stage. |
URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8703 |
Appears in Collections: | Mémoires de Master |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
308.04.266.pdf | 1.38 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.