Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8655
Title: المناخ التنظيمي و علاقته بالإبداع الإداري لدى مديري المدارس الإبتدائية لولاية غرداية
Authors: سعاد, دقداقي
Keywords: المنــــــــــــــــــــــــــــــــــــاخ التنظيمي
الإبـــــــــــــــــــــــــــــداع الإداري
Organizational climate
Administrative creativity
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: تهدف هذه الدراسة الى الكشف عن العلاقة بين المناخ التنظيمي والإبداع الإداري لدى مديري المدارس الابتدائية لولاية غرداية والوصول ما ادا كانت هناك فروق بين بين المناخ التنظيمي والإبداع الإداري متغير الجنس (ذكور-اناث) و متغير الخبرة المهنية أكثر من( 10 سنوات وأقل من 10 سنوات) وقد افترضنا وجود عدم وجود علاقة بين التنظيمي والإبداع الإداري لدى مديري المدارس الابتدائية لولاية غرداية . وقد شملت عينة الدراسة على مديري المدارس الابتدائية لولاية غرداية الذين بلغ عددهم 140 مدير مدرسة ابتدائية بواقع 77 ذكور و63 إناث . اعتمدت الدراسة على منهج وصفي وتماشيا مع طبيعة الموضوع استخدمنا أداتين لجمع البيانات والمعطيات الضرورية لهذه الدراسة وهما : مقياس المناخ التنظيمي ومقياس الإبداع الإداري الذي أدخناه من الدراسات السابقة ، وتمت المعالجة الاحصائية للبيانات بواسطة البرنامج الإحصائي SPSS وذلك باستخدام عدد من الأساليب الإحصائية منها: -اختبار التوزيع الطبيعي )اختبار كولمجروف- سمرنوف 1- sample K-S ) -النسب المئوية والتوزيع التكراري. - معامل ألفا كرونباخ لقياس ثبات الإستبيان. - المتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية. - معامل الارتباط بيرسون . - الاختبار الإحصائي One Way ANOVA . - تم اختبار الفرضيات عند مستوى معنوية 0.05 . وخلصت النتائج الدراسة الى انه توجد علاقة بين المناخ التنظيمي والإبداع الإداري لدى مديري المدارس الابتدائية لولاية غرداية ، كما اشارت نتائج الدراسة الى وجود فروق بين الذكور والإناث في درجات المناخ التنظيمي والإبداع الإداري لدى مديري المدارس الإبتدائية لولاية غرداية، و عدم وجود فروق تعزى لمتغير الخبرة المهنية ،وتمت مناقشة هذه النتائج على ضوء الإطار النظري للدراسة وخصائص العينة و وفق ما يفترض أن يكون تحليلا موضوعيا ومنطقيا. This study aims to investigate the relationship between organizational climate and administrative creativity among primary school principals in the province of Ghardaia, and to determine if there are differences in organizational climate and administrative creativity based on gender (male-female) and professional experience (more than 10 years and less than 10 years). It was hypothesized that there is no relationship between organizational climate and administrative creativity among primary school principals in the province of Ghardaia. The study sample included 140 primary school principals in the province of Ghardaia, consisting of 77 males and 63 females. The study employed a descriptive approach, and two tools were used to collect the necessary data: the Organizational Climate Scale and the Administrative Creativity Scale, both of which were adapted from previous studies. Statistical analysis of the data was conducted using the SPSS software, employing various statistical methods including: • Kolmogorov-Smirnov test for normal distribution • Percentages and frequency distribution • Cronbach's alpha coefficient for questionnaire reliability • Mean and standard deviation • Pearson correlation coefficient • One Way ANOVA test • Hypotheses were tested at a significance level of 0.05. The study findings revealed a relationship between organizational climate and administrative creativity among primary school principals in the province of Ghardaia. Additionally, the results indicated differences between males and females in the levels of organizational climate and administrative creativity among primary school principals in Ghardaia, while no differences were found related to professional experience. These results were discussed in light of the study's theoretical framework, sample characteristics, and the expected objective and logical analysis.
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8655
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.462.pdf3.41 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.