Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8653
Title: أساليب المعاملة الوالدية كما يدركها الأبناء و علاقتها بالتوافق النفسي لدى الموهوبين
Authors: عيشوبة, الحاج قاسم
Keywords: ساليب المعاملة الوالدية
التوافق النفسي
الموهوب
Parental treatment patterns
Psychological Adjustment
Talented
Issue Date: 2024
Publisher: جامعة غرداية
Abstract: عنوان الدراسة: أساليب المعاملة الوالدية –كما يدركها الأبناء-وعلاقتها بالتوافق النفسي لدى التلاميذ الموهوبين في مرحلة التعليم المتوسط. هدفت الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين أساليب المعاملة الوالدية –كما يدركها الأبناء-والتوافق النفسي لدى تلاميذ الموهوبين في مرحلة المتوسط. المنهج: وظفنا في دراستنا الحالية المنه الوصفي الارتبايي وبطريقة العينة القددية الحددية. مجتمععع وعينععة الدراسعععة: يتكووون متمووع الدراسووة مووون 6611( تلميووذ وتلميووذة يزاولوووون دراسووتهم في السوونة ال انيوووة وال ال وووة والرابعوووة متوسوووط، والمسوووجلين في العوووا الدراسوووي 0202-0202 ( في متوسوووطة الإصووولاا للبنوووات-فووور حواشة-، تاونزة العلمية، الشيخ عمي سعيد، الإما ربيع بن حبيب ومتوسطة النور القرآنية للبنات –فور القدور-، وقد بلغت عينة الدراسة الأساسية 66( مفردة، تم تطبيق عليهم أدوات الدراسة ثم تحليل البيانات إحدائيا. أدوات الدراسة: تم لت أدوات المستخدمة في دراستنا فيما يلي:  استمارة ترشيح الأساتذة مقحوت فتيحة0206(.  مقياس رنزولي لسمات الموهوبين.  مقياس أساليب المعاملة الوالدية –ما يدركها- مقحوت فتيحة 0262(  مقياس التوافق النفسي زينب الشقير 0222( نتائج الدراسة: توصلت الدراسة إلى النتائ التالية:  توجد علاقة ارتبايية بين أساليب المعاملة الوالدية والتوافق النفسي لدى تلاميذ الموهوبين في مرحلة التعليم المتوسط عند مستوى دلالة 2.26( ومعامل الارتباط 2.02(.  توجووود علاقوووة ارتباييوووة ذات دلالوووة إحدوووائية بوووين أسووواليب المعاملوووة الوالديوووة والتوافوووق الأسوووري لووودى تلاميوووذ الموهوبين في مرحلة تعليم المتوسط عند مستوى الدلالة 2.26 ومعامل ارتباط 2.20  لا توجوود فووروت ذات دلالوووة إحدووائية بوووين ابنسووين في أسوواليب المعاملوووة الوالديووة لووودى تلاميووذ الموهووووبين في مرحلة التعليم المتوسط عند مستوى الدلالة 2.60( ومعامل ارتباط 2.26-(.  لا توجد فروت ذات دلالة إحدائية في التوافق النفسي لدى تلاميذ الموهوبين في مرحلة التعليم المتوسط، عند مستوى الدلالة 2.22( وفي معامل ارتباط 0..2(. Study title: Parental treatment styles - as perceived by childrens - and their relationship to psychological adjustment among gifted students in the middle school education stage. This study aimed to reveal the relationship between parental dealing styles - as perceived by childrens - and psychological adjustment among gifted students in the middle school education stage in Ghardaia state (Algeria). Method: In the research, we used the descriptive, correlational approach and the quota purposive sample approach. Study population and sample: The study sample consists of (1766) male and female students who are practicing their studies in the second, third and fourth years of middle school, and who are registered in the education year (2023-2024) in Al-Islah Girls’ Middle School - Hawasha Branch -, Taunza Al-Ilmiyya, Sheikh Ammi Saeed, Imam Rabie bin Habib and Al-Noor Qur’anic Girls middle school education stage - Al-Qasr Branch -. The sample of the basic study was (77) individuals, and was applied to them, the statistical analysis. Study tools: The tools used in our study were as follows:  Teachers nomination formulation (Makhout Fatiha 2021).  Renzulli scale for gifted traits.  A parental dealing styles Scale - as perceived by children - (Makhout Fatiha 2014).  Psychological adjustment scale (Zainab Al-Shuqair 2003). Study results: The study reached the following results:  There is a relationship between parental dealing styles and psychological adjustment among gifted students in the د middle school education stage at the significance level (0.01) and the correlation coefficient (0.23).  There is a statistically significant relationship between parental dealing styles and family adjustment among gifted students in the middle school education stage at a significance level of 0.01 and a correlation coefficient of 0.42.  There are no statistically significant differences between the sexes in the parental dedaling styles of gifted students in the middle school education stage at the significance level (0.75) and correlation coefficient (-0.31).  There are no statistically significant differences between the sexes in the psychological adjustment of gifted students in the middle school education stage, at the significance level (0.34) and with a correlation coefficient (0.95).
URI: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8653
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.463.pdf3.08 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.