Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8636
Title: | تحليل مستوى الانغماس الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي - دراسة ميدانية بثانويات بلدية الرويسات بولاية ورقلة -_2 |
Other Titles: | Analyse du niveau d'immersion professionnelle des professeurs de l'enseignement secondaire - une étude de terrain dans la commune de Ruwaisat dans l'état de Ouargla |
Authors: | علي, بالفار عبد الرحمان, بقادير |
Keywords: | الانغماس الوظيفي |
Issue Date: | 2021 |
Publisher: | جامعة غرداية |
Abstract: | سعت الدراسة الى التعرف على مستوى الانغماس الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي ببلدية الرويسات بورقلة ، و معرفة ما إذا كانت هناك فروق ذات دلالة إحصائية في مستوى الانغماس الوظيفي وفقا للمتغيرات الشخصية ) الجنس، السن ، سنوات الخدمة ( ، و تكونت العينة من ) 100( أستاذ و أستاذة تعليم ثانوي ، كما تم انجاز هذه الدراسة في مدة ثلاثة أشهر، واستخدم الباحث المنهح الوصفي. كما تم تبني مقياس الانغماس الوظيفي الذي اعتمده الباحث خالد عوض عبدالله مؤنس في دراسته )2018( و الذي يحتوي على )15( بندا ، و توصلت الدراسة الى ان مستوى الانغماس الوظيفي لدى افراد العينة جاء بدرجة منخفضة ، كما أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى افراد بين متوسطات استجابات افراد العينة تعزى لمتغير الجنس لصالح الاناث وتعزى لمتغير السن، كما أظهرت كذلك عدم و وجود فروق ذات دلالة إحصائية لدى افراد أفراد العينة وفقا لمتغير سنوات الخدمة . The study sought to identify the level of job immersion among the teachers of secondary education in the municipality of Rouissat in Ouargla, and to find out whether there are statistically significant differences in the level of job immersion according to personal variables (gender, age, years of service), and the sample consisted of 100) teachers. and this study was completed in a period of three months . and the researcher used the descriptive curriculum, and the job immersion scale adopted by the researcher Khaled Awad Abdullah Mu'nis in his study (2018), which contains (15) items, and the study concluded Indicating that the level of job immersion among the sample members was low, and the results also showed that there are statistically significant differences between the averages of the responses of the sample members due to the gender variable in favor of the females and attributed to the age variable, as well as the absence of statistically significant differences among the members of the sample. According to the variable years of service. |
URI: | https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8636 |
Appears in Collections: | قسم علم النفس |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
تحليل مستوى الانغماس الوظيفي لدى أساتذة التعليم الثانوي - دراسة ميدانية بثانويات بلدية الرويسات بولاية ورقلة -_2.pdf | 710.75 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.