Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8524
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorفاطمة الزهراء, زهواني-
dc.date.accessioned2024-07-17T08:25:38Z-
dc.date.available2024-07-17T08:25:38Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttps://dspace.univ-ghardaia.edu.dz/xmlui/handle/123456789/8524-
dc.description.abstractهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن طبيعة العلاقة بين الدافعية للتعلم والعنف المدرسي لدى عينة من تلاميذ ثانوية ديدوش مراد بالمنيعة، وإلى معرفة إلى أي مدى تتأثر طبيعة العلاقة بين هذين المتغيرين بكل من: الجنس، الصف، الإعادة والنجاح. تكونت عينة الدراسة من 100 تلميذ وتلميذة لتحقيق هدف الدراسة اتبعنا المنهج الوصفي والارتباطي. لجمع البيانات تبنينا أداة لقياس الدافعية للتعلم، وتبنينا أداة لقياس العنف المدرسي. بعد معالجة البيانات بالاستعانة ببرنامج Excel 2016، وSPSS 22.0 توصلت الدراسة إلى: 1- توجد علاقة عكسية قوية ذات دلالة إحصائية بين الدافعية للتعلم والعنف المدرسي لدى عينة الدراسة. 2- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من الدافعية للتعلم والعنف المدرسي تعزى لمتغير الجنس. 3 – لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في درجات كل من الدافعية للتعلم والعنف المدرسي تعزى لمتغير التخصص. 4- لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية في كل من الدافعية للتعلم والعنف المدرسي تعزى لمتغير الإعادة والنجاح. This study aimed to explore the nature of the relationship between motivation for learning and school violence among a sample of students from Didouche Mourad High School in El Menia. It also sought to determine to what extent the nature of the relationship between these two variables is affected by gender, grade level, repetition, and success. The study sample consisted of 100 male and female students. To achieve the study's objective, we followed the descriptive and correlational methodology. To collect data, we adopted a tool to measure motivation for learning and another to measure school violence. After processing the data using Excel 2016 and SPSS 22.0, the study concluded that:  There is a strong negative statistical correlation between the motivation to learn and school violence among the study sample.  There are no statistically significant differences in both the motivation to learn and school violence attributed to the gender variable.  There are no statistically significant differences in the scores of both the motivation to learn and school violence attributed to the specialization variable.  There are no statistically significant differences in both the motivation to learn and school violence attributed to the repetition and success variable.EN_en
dc.publisherجامعة غردايةEN_en
dc.subjectالدافعية للتعلمEN_en
dc.subjectالعنف المدرسيEN_en
dc.subjectالسلوك العدوانيEN_en
dc.subjectالتحصيل الدراسيEN_en
dc.subjectmotivation for learningEN_en
dc.subjectschool violenceEN_en
dc.subjectacademic achievementEN_en
dc.subjectaggressive behaviorEN_en
dc.titleالدافعية للتعلم وعلاقتها بالعنف المدرسي لدى تلاميذ سنة الثانية ثانوي ديدوش مراد بالمنيعةEN_en
dc.typeThesisEN_en
Appears in Collections:Mémoires de Master

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
108.04.458.pdf830.06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.